Felicia
    Hur vet jag att programmet här som ger mig möjligheter till vissa jobb, är lik till liknande program i Österrike som ger chans till likadana jobb?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    en svår fråga - som inte har något kort enkelt svar.

    Inom EU är det så att många arbetsgivare, både statliga, kommunala och privata, accepterar "varandras utbildningar" men det är en regel med Undantag. Man får forska lite i det - just om de yrken och utbildningar som just du är intresserad av.
    Till sin hjälp kan man ta några hemsidor, som vi bedömer som pålitliga med relevant info:
    en sida för "arbetsförmedlingen" i Österrike - https://www.ams.at
    och en sida om högre studier -
    studyinaustria.at/en/study/higher-education-system.

    Fler tips! kontakta EURES-rådgivare, experter på den Österrikeske arbetsmarknaden (kontaktspråk är i första hand engelska eller tyska; men även "nederländska"): [email protected] eller [email protected] och [email protected] samt [email protected] /kontaktspråk engelska och tyska/

    och
    den Österrikiske ambassaden och fråga om de kan hänvisa dig till någon expert på arbetsmarknaden i just Österrike; kanske har de någon sådan på Ambassaden och du kan få ett snabbt svar i så fall. Kontaktuppgifter till den Österrikiske ambassaden i Stockholm: Tfn: 08-665 17 70
    E-post: [email protected]