Amanda
    Hej!

    Jag går just nu i 9:an och ska till vårterminen välja vilket gymnasium jag vill gå på och är lite kluven. Jag har så länge jag kan minnas velat jobba som astronom i framtiden men är osäker på vilket gymnasieprogram som skulle passa mig bäst. Jag vet att jag antingen vill läsa Natur-natur eller IB men det är här det blir väldigt svårt.

    Jag har alltid velat plugga på universitet i USA (och senare flytta dit) när jag blir äldre och har därför börjat fundera på IB-programmet. Detta eftersom min engelska skulle förbättras enormt och jag har hört att internationella universitet frågar väldigt mycket efter IB-studenter. Jag kommer troligtvis inte börja plugga utomlands direkt efter gymnasiet utan lär nog gå ett par år i Sverige först, så jag vet inte om det riktigt är värt att gå IB då. Är även rädd att när mina IB-betyg (om jag skulle gå IB) sedan ska konverteras till det svenska systemet, att de då inte kommer vara tillräckliga för att komma in på astronomi kurser/program på ex. Uppsala eller Stockholms univeritet (vilket är de univeriteten jag vill studera på). Funderar då på ifall jag ska gå ett vanligt naturprogram på gymnasiet, få bra betyg och ha det lite lättare, eller om jag ska satsa på IB ifall det nu skulle vara bättre för mig.

    Om jag väljer att gå IB så lär jag behöva läsa alla NO-ämnena på "higher level", om jag inte ska behöva läsa det sista på komvux senare (vilket jag absolut inte vill!). Undrar då om det är samma svårighetsgrad som i vanliga svenska skolor eller om det kommer bli svårt att läsa 4 ämnen på "higher level"?

    För gymnasium som erbjuder natur har jag funderat länge på Campus Manilla i Stockholm, främst för att de under tredje året har en inrikning på astronomi. Vet dock inte om det skulle vara ett bättre alternativ för mig än IB eller en annan skola. Vet ni något om det?

    Det blev väldigt många frågor, men vad tror ni? Vad skulle ni rekommendera att jag väljer för program om jag senare vill studera till astronom, både i USA och i Sverige?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Så roligt att du är intresserad av yrket Astronom och att du hittade en gymnasieskola som erbjuder fördjupning i Astronomi!

    IB-programmet är svårare än "vanligt" Natur-natur på gymnasiet. Detta pga undervisning är på Engelska, det är för det första /det är svårare att läsa på ett annat språk än ens modersmål/ men även om undervisning vore på svenska /eller om du hade engelska som modersmål/ då är det så att kurser på IB-programmet är svårare än "vanliga svenska kurser" på NA, naturvetenskap.

    Även "standard-level" kurser är svårare än "motsvarande" svenska kurser och "high-level" inkluderar delar av svenska högskolekurser, kan man förenklad säga.

    Nu vill jag inte skrämmas eller avråda från att söka IB-programmet - däremot vill jag råda dig att boka Prova-på dag /"skugga en elev eller en klass"/ både på Natur-natur och på IB-programmet. De flesta gymnasieskolor erbjuder den möjligheten - eller i alla fall gå på Öppna hus och Studiebesök och kanske på flera olika skolor... på så många olika som du hinner och orkar - då kan du Jämföra, se med egna ögon och skaffa dig en egen uppfattning.

    Det är ännu ganska gott om tid. Du får ändra din gymnasieansökan under Omvalsperioden, det finns inte några negativa konsekvenser om man ändrar sin ansökan under Omvalsperioden.

    Så mitt råd till dig är att TESTA, prova på och se med egna ögon, finnas på skolorna under en dag och känna efter, prata med lärare och elever.

    Du är självklart välkommen att ställa flera frågor här på Fråga SYV!

    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!

    ANNA