Foteini
    Hej! Jag är nyexaminerad socionom från Grekland och jag är intresserad att jobba som socionom i Sverige särskilt inom missbruk eller kriminalitet . Enligt uhr's bedömning utbildningen motsvarar socionomexamen men som jag förstår det är inte möjligt att få ett jobb utan kunskaper i juridik eller arbetserfarenhet (förutom praktik). Mitt fråga är om man vill jobba så snart som möjligt är det bättre att satsa på en kompletterande utbildning dock på grundläggande nivå eller en masters på avancerad nivå ?
    Dessutom undrar jag vilket typ av jobb finns och är möjligare att få som nyexaminerad socionom för att öka arbetserfarenheten ? Tack i förväg !

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att UHR´s bedömning är att din utbildning "motsvarar socionomexamen" men jag undrar om det i bedömningen står någonting om kompletteringar som du kanske behöver göra?
    Saken är den att i Sverige kan man få socionomexamen endast i slutet av socionomprogrammet som är 3,5 årig utbildning på universitetsnivå. För att komma in på socionomprogrammet behöver man bland annat ha godkända betyg i gymnasiala kurser i svenska och engelska: Svenska 3 och Engelska 6. Svenska arbetsgivare känner till utbildning på de svenska universiteten och de känner inte riktigt till de olika utländska utbildningar; även om du visar upp bedömningen om att din utbildning motsvarar socionomexamen men när det samtidigt finns flera sökande till samma tjänst som har socionomexamen från ett svenskt lärosäte så kan arbetsgivare välja anställa med examen från Sverige (detta för att man på den svenska utbildningen lär sig mycket om socialtjänstlagen + går på en termins praktik på heltid).
    Det finns många olika vägar för dig att gå...
    1. Du kan t.ex satsa på att bli Kurator inom hälso- och sjukvården som numera är ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen. För att få den legitimationen behöver du examen från påbyggnadsutbildningen efter socionomprogrammet som heter Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet (60 högskolepoäng, som motsvarar studier på heltid i 2 terminer); se på vilka lärosäten som det programmet ges: studera.nu/hälso- och sjukvårdskurator -- om antagningen till det programmet bedömer att du är behörig på din utländska utbildningen, behöver du i vilket fall även ha kunskaper motsvarande gymnasiekurserna svenska 3 och engelska 6 (kanske kan de bevilja undantag från engelska). Du kan i stället för att på komvux läsa kursen Svenska som andraspråk 3 göra TiSUS-test ("test i svenska för Universitetsstuderande").
    2. Du kan samtidigt som du söker till många olika utbildningar söka jobb. T.ex är Skolkurator och Socialsekreterare inte legitimationsyrken (det är två av de många icke-reglerade yrken där arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst).
    3. Titta gärna på många beskrivningar av yrken på www.framtid.se, t.ex Beroendeterapeut, Alkohol- & drogterapeut och Kriminalvårdare samt Brottsförebyggande samordnare. För att få börja jobba snarast möjligt så är min mening att du kan ha den chansen om du söker jobb som Kriminalvårdare. Arbetsgivare anställer och ger utbildning i början av anställningen, på arbetsplatsen eller "skickar iväg" på utbildningen men då har man redan lön under utbildningstiden. Se längre ner i yrkespresentationen Kriminalvårdare vilka lediga jobb som finns att söka inom det yrket just nu. Ännu längre ner i den yrkespresentationen ser du vilka "liknande yrken" som du kan kika på: varje yrkesnamn på www.framtid.se är en klickbar länk, t.ex får du gärna kika på yrket Arrestantvakt.

    Om du idag ännu inte har godkänt i TiSUS-text eller godkänt betyg i en gymnasiekurs Svenska som andraspråk 3, så är det bra om du, under alla omständigheter, läser mer svenska och försöker få betygen så att du blir behörig till att läsa(eller komplettera) på universitetsnivån; du kan läsa svenska och även andra ämnen, t.ex engelska, samtidigt som du jobbar t.ex som kriminalvårdare. De är givetvis bra att kunna så mycket svenska och engelska som möjligt, oavsett inom vilket yrke man jobbar, om man bor i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare