Louise

    Jag vill gå IB programmet i Per Brahegymnasiet, men jag vet inte om man måste betala examen avgift för att komma in. Jag vill också plugga i Japan efter gymnasiet men jag vet inte om där är möjligt eller om jag måste söka ett annat program. Och vilka högskolor/ universitet är bra i Japan om man ska gå IB naturspår

    • Liselotte :

      vi fick svar från den gymnasieskola som du är intresserad av; svaret lyder: "det är om man registrerar sig för Retakes som man betalar en avgift. I nuläget är avgiften på 85 EUR per ämne + en engångsavgift på 600 SEK (adminstrationsavgift), förseningsavgifter kan tillkomma beroende på när man registrerar sig." Min förklaring: Retades är "omtentor", om man misslyckades med att få godkänt betyg i slutet av IB-programmet och vill försöka igen; så de avgifter tillkommer i slutet av utbildningen på IB-programmet och endast om man har misslyckats och vill försöka uppnå kraven för diplom eller höja sina betyg. Inga avgifter finns inför antagningen till IB-programmet.

    • Louise : Tack så mycket för svaret
    • Mikael : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,
    du nämner "examen avgift för att komma in", menar du för att komma in på gymnasiet? I så fall är svar Nej, det är gratis att söka till gymnasiet i Sverige. Du ska inte behöva betala för att göra prov/tester inför ansökan till IB-programmet i Sverige.
    Du vill plugga i Japan efter gymnasiet och därför är det bra om du lär dig så mycket japanska som möjligt. Även om du skulle läsa med undervisningsspråk Engelska (i Japan, menar jag) så är det bra att kunna japanska. Jag vet inte hur mycket japanska du redan kan, men försök lära dig så mycket japanska och om Japan (om kulturen, samhället, politiken, geografin i Japan) som möjligt. Japanska som moderna språk erbjuds i Sverige endast på några få gymnasieskolor, se i listan - https://www.fragasyv.se/info/Ovanligasprak - det är en förteckning över "ovanliga språk" på svenska gymnasieskolor.
    ********
    Vilken utbildning i Japan du kommer söka till är upp till dig. Det är ingen aktuell fråga just nu för att det dröjer minst 3 år innan du behöver påbörja din ansökan till en eftergymnasial utbildning. Vilka utbildningar som erbjuds förändras över tid. Skulle du idag välja en eftergymnasial utbildning så kanske den inte finns om 3 år när det blir dags för dig att söka. Så, den frågan får vänta tills du påbörjar år3 på gymnasiet, är mitt råd till dig.
    En mycket mer aktuell fråga är om du i första hand ska söka till IB-programmet eller till något annat program till nästa läsår? Undervisning på IB är på engelska och är också anpassad till de internationella behörighetskraven för universitetsutbildningar + personal som jobbar på IB brukar kunna hjälpa till att söka utbildningar utomlands, och många elever som efter gymnasiet planerar läsa utomlands väljer därför söka till IB

    I Jönköping erbjuda IB enligt våra uppgifter endast på Per Brahegymnasiet. Sök i andra hand till andra program på samma skola eller på andra skolor. Det är inte bra att i sin gymnasieansökan endast ha ett alternativ. Skulle det bli så att du ej blir antagen till just den utbildningen och du inte har sökt någon annan utbildning (i andra hand), då står du utan utbildningsplats vid läsårets början.
    Gå gärna på Öppet hus på per-brahegymnasiet som äger rum lör den 12 nov 2022 kl. 10-13.

    • Louise : Tack så mycket för svaret