Jonatan
    Går i nuläget PDP, och då jag vill ha så höga poäng som möjligt i IBDP så överväger jag att flytta till en skola där t.ex CS erbjuds som Science, skolan jag går på har inte mycket IB ämnen, finns det något sätt jag kan gå mig till väga?
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonatan,

    gäller din fråga svårighet att hitta en skola som erbjuder de ämnen du vill läsa? eller gäller din fråga dina rättigheter/möjligheter att flytta till en annan stad för att läsa på gymnasiet?
    ********
    I Sverige är det så att icke-myndiga bestämmer inte själva var de får bo, utan det gör deras vårdnadshavare. Om dina vårdnadshavare är OK med att du bor i en annan stad, åtar de sig också att fixa så att du kan flytta: ordna boende för dig och betala för det. Bidragen som ev finns räcker inte, utan det blir alltid några tusen i månaden som kommer att "fattas" och som elevens familj i så fall betalar "ur egen ficka", men du har inte rätt att "tvinga" din familj att gå med på det utan du måste prata med dem och försöka komma överens.

    Ang.hitta IB-gymnasieskola så finns det inte så jättemånga i Sverige
    gymnasieGuiden.se/IB-skolorna finns det en lista där även inkluderas en gymnasieskola utomlands, som är en svensk skola + att vi känner till några Internationella skolor med placering i Stockholm som också, enligt våra uppgifter, erbjuder IB-programmet på gymnasial nivå, exempel på sådana skolor är: https://www.bisstockholm.se/ - &  https://intsch.se/ - du får kika på deras hemsidor och kontakta dem själv om du känner att intresse finns att veta mer om dem.

    • : Märkte att IB’s sida visar informationen gällande alla skolor samt de ämnen de erbjuder, förvånansvärt så finns bara CS vid 2 skolor i Sverige, inom IBDP
    • Anna : IB är Internationell utbildning, som inte "lyder under" Skolverket, utan under IBO-organisationen; så det är till IBO man får ställa frågorna om IB eller till de IB-diploma utbildningar som vi känner att de finns i Sverige idag. Det vi får fram om gymnasiala alternativ som erbjuds i Sverige eller på svenska skolor utomlands, publicerar vi på www.gymnasieguiden.se
    • Anna :

      jag vill också "påminna om" att bedriva studier kan man även utanför sin skola; t.ex kan man läsa matte med hjälp av www.matteboken.se (på egen hand) och i många städer finns det även Räknestugorna där det är gratis att få hjälp med matten.

    • : Handlar mer för mig om ev framtida studier. I IB väljer jag 6 ämnen varav 3 ”är high level” och du får 1-7 poäng per ämne i slutbetyg, därav är baktanken med det hela att studera de ämnen jag har mest sannolikhet att få så högt som möjligt i, mer av en strategisk grej då jag har egna erfarenheter i ”CS” tillexenpel.
    • Milla :

      Jag tror jag förstår hur du tänker... men i Sverige (+ på en svensk skola utomlands) finns IB-gymnasiala delen endast på de skolor där den erbjuds.. inte så många ställen. ... av ca 900 gymnasieskolor på www.gymnasieguiden.se är det endast 30 st. som erbjuder IB.... alltså under 3,5% av gymnasieskolorna (rätt så få).
      Så, du får välja av dem 30 skolorna... eller så kan du kanske söka läsa på gymnasial nivå utomlands. Prata i första hand med dina vårdnadshavare om det... som icke-myndig har du inte rätt att bestämma var du bor, utan det gör dina vårdnadshavare.
      Har du möjlighet att välja mellan några IB-skolor, jämför dem och sök i första hand till den som passar dig bäst, men sök också flera alternativ (detta för att i fall du av någon anledning inte kommer in - så kanske du kommer in på ditt andra eller tredje alternativ).
      Och ang. självstudier så tänker vi på att man blir duktigare och kan då bättre klara Högskoleprovet (om man vill söka till svenska högskoleutbildningar) eller andra tester och prov, som kan finnas när man söker till Universitet utomlands. Och sedan, när man kommer in på en högre utbildning, t.ex på universitetet, så har man också lättare att läsa om man sedan innan kan mer (även om man kanske då inte har betyg på alla sina faktiska kunskaper).

    Läs alla kommentarer