Ronja

    Hej! Jag studerar för närvarande den fjärde terminen på ekonomie kandidatprogrammet. Men jag har det senaste två terminerna tappat mitt sug ganska rejält för denna utbildning och kan inte riktigt se framför mig vad jag tycker skulle vara intressant att arbeta med längre. Jag har till hösten vänt om de två sista terminerna och har därför sökt C-kursen inom företagsekonomi så att jag förhoppningsvis då ska bli klar med allt det obligatoriska och har därefter bara en valfri termin kvar på utbildningen. Jag har inte jättemycket ork kvar till denna utbildningen men känns som att det är dumt att hoppa av när det är så lite kvar utav den. Jag känner mig inte längre sugen på att jobba med något som har ett direkt ekonomiskt ansvar (ironiskt med tanke på min utbildning) då det känns som att det bara skulle stressa mig. Jag är egentligen en person som gillar att hjälpa andra men vet inte om jag kan ha svårt att förhindra mig själv från att ta hem jobbrelaterade problem (varför jag drog mig från att söka socionom eller beteendevetenskaplig utbildning). Det jag vill komma till är om det finns yrken som man kan få med en ekonomutbildning i bagaget men kanske inte är direkt ekonomi-relaterat? Har funderat på om jag ska läsa någon ytterligare kandidatutbildning eller hitta någon masterutbildning som gör att jag kan bredda mig lite, men vill inte gå någon mer utbildning "i onödan" om det inte skulle egentligen behövas.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,

    det finns ett antal yrkesroller som kräver "vilken som helst 3-årig högskoleutbildning", t.ex Arbetsförmedlare, Utredare på FK eller Studiestödsutredare; även Utbildningsadministratör är ett yrke som man kan få jobb inom med lite diverse "vilken utb. som helst"... Sedan tänker jag också på möjlighet för dig att Undervisa, om du kan tänka dig det - bli lärare i ekonomiska kurser på gymansiet, t.ex.
    Kika på många yrken på www.framtid.se
    Prata med studievägledare på din institution, där du läser din utbidlning idag.
    Det blir ditt beslut om du vill läsa klart på ditt program eller byta inriktning...

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja!
    Det är jättesvårt att ge råd i att fortsätta på en utbildning som du kanske kom fram till att "inte passar" dig, eller att fullfölja ändå. Det beror på hur starkt du känner att det inte passar dig. Å ena sidan, så finns det värde i att ha en "hel"utbildning, avslutad utbildning men om du är säker på att du inte vill jobba med det som du lär dig på den utbildningen, då spenderar du tid och även förbrukar studiemedelsveckorna "i onödan" kanske? Förutom det att man lånar pengar (lånedel av studiemedel) har man också "förlorad arbetsinkomst" att tänka på. Under tiden man läser på heltid, är det sällan man arbetar på heltid, samtidigt; och skulle man haft minimilön i stället för lån hos CSN då skulle man ligga mycket "på plus"-sidan (om vi tänker på livslönen). Dessutom upptar man studieplats, och det kanske finns ngn som vill byta lärosäte eller kan hoppa in i senare del av programmet men du upptar ju den platsen... Jag tycker du bör noga överväga dina alternativ. Vilka jobb kan du få nu, om du hoppar av utbildningen? Vilken utbildning kan du komma in på till hösten, om du hoppar av din utbildning? Många ggr är det smartare att först hitta ngt annat/nytt att gå över till (jobb eller en ny utbildning) innan man hoppar av; detta för att inte befinna sig i en situation utan sysselsättning och utan inkomst.

    Du får gärna kika på www.yhguiden.se - yrkeshögskola bestämmer själv när ansökningsperioder ligger och när utb.börjar; många yh har fortfarande öppet för ansökan, även till start i augusti 2020. Du behöver inte hoppa av din nuvarande utb. för att kunna  bli antagen till många olika yh. Det går att söka många olika yh och komma in på flera samtidigt, i så fall väljer man sen vilken utb. man vill läsa.

    Vänligen
    ANNA