Hej,
    om du är klar med kurserna Engelska, Matematik och Svenska "grund" - och du är över 20 år gammal, då anses du nu ha "grundskolekompetens".
    Nästa studieform för dig blir GYMNASIALA studier.
    Lärare är i Sverige utbildning på högskola/universitet; du behöver gymnasiekompetens; du kan skaffa dig gymnasiekompetens på olika sätt:
    - på komvux (där du kommer läsa mot examensbevis);
    - på en folhögskola - på en Allmän kurs (där du kommer att läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet);
    eller så bedriver du självstudier och försöker skaffa betygen genom prövningar (vilket är svårt och dyrt också), så jag rekommenderar läsa på en folkhögskola eller på komvux.
    Problemet kan för dig bli att få gymnasiala betyg i Idrottskurserna; idrottskurserna ges inte på komvux eller på en folkhögskola (ang. folkhögskolorna är jag inte helt säker... men på komvux finns inte idrottsundervisning) och du kommer behöva godkänt betyg i idrott-och-hälsa 1 (och kanske till och med i Idrott-och-hälsa 2); en väg att skaffa sig de betygen blir för dig att bedriva självstudier och få betyg genom Prövning. Kanske kan komvux köpa plats för dig på gymnasiet (att du läser Idrott och hälsa 1 på gymnasiet, trots att du är över 20 år) - prata med SYV på komvux.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej Anna

      Jag läser nu svenska gymnasiet nivå i Komvux jag behöver bara vilken ämnen jag måsta ha innan jag söker till unvirsitat

      Tack

    • Anna : Du måste skaffa dig bevis på att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier och de betygen som kommer krävas för Särskild behörighet till Idrottslärarutbildningen; gymnasielärare i Sverige brukar vara behörig i 2 ämnen, och mycket beror på vilket ditt andra ämne blir; om det blir matematik - behöver du godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 4; och om det blir Samhällsvetenskap - godkänt betyg i gymnasial kurs Samhällskunskap 2. Prata gärna med SYV på komvux. Studier på gymnasienivå brukar ta 3 år, sex terminer om man läser på heltid.