Matilda

    Hejsan! Jag ska nu ansöka till gymnasiet och söka till bollerup naturbruksprogrammet- unghäst vilket är en särskild variant. Jag har varit i kontakt med skolan om inackorderings bidrag och de svarade att alla elever på den utbildningen kommer att få inackorderings bidrag eftersom det är en särskild variant och bara finns där. Men sen när jag läste om inackorderings bidrag på csn hemsida så stod det att de ej tar hänsyn till om det är en särskild variant eller annat. Så jag vet inte riktigt vad som gäller och om jag kommer få inackorderings bidrag eller ej? Måste ha det för att ha råd att bo där så vill gärna veta till 100% innan jag ansöker, så vad är det som gäller?

    • Peter : Så här står det på skolans egen hemsida (i alla fall nu - jan 2022, info kan ändras): "Får alla som bor på Bollerup inackorderingsbidrag? Man kan inte vara säker på att få inackorderingsbidrag om Naturbruksprogrammet (NB) finns i närheten och restiden är kortare än 1 timme från hemmet till skolan, enkel resa, med allmänna kommunikationer. Läs mer om CSN:s regler på deras hemsida www.csn.se."
    • Matilda :

      Hej! Jag såg det också, men har mailat med syven på skolan angående den utbildningen jag ska gå, jag ska gå särskild variant unghäst och hon sa att eftersom det är en särskild variant så får alla inackorderings bidrag.

      de har dock vanliga naturbruksprogrammet med hästhållning så det är därför det står så på hemsidan tror jag.

    • Anna : Vi på fråga SYV känner till att särskilda varianter kan man riksrekryterande eller icke-riksrekryterande och det är stor skillnad. Om utbildningen är RIKSREKRYTERANDE har eleverna större chans att få inackorderingsbidrag eller tillägg till studiehjälpen från CSN. Men ta det med CSN och/eller med hemkommunen för att det är där beslutet fattas.
    • Anna :

      vi har nu varit i kontakt med skolverket och fick fram att det är CSN som beslutar om alla, inklusive Riksrekryterande utbildningar på fristående gymnasieskolor. Jag kommer utveckla det i mitt svar nedan. Mycket kort: det som avgör är att utbildning är RIKSREKRYTERANDE och inte att det är Särskild variant. Särskilda varianter kan vara icke-riksrekryterande.

    • Matilda : Den utbildningen jag ska söka till är riksrekryterande, kommer jag få inackorderings bidrag då?
    • Anna : Läs gärna mitt SVAR, nedan. Förutom Daniels svar du fick från 2 dagar sedan, finns sedan en halvtimme även MITT SVAR
    • Anna : FRÅGA SYV kan inte lova någon att få plats på utbildningen eller inackorderingstillägg. Du konkurrerar om plats på utbildningen. Om du kommer in på en Riksrekryterande utbildning och det är för långt att pendla, så bör du få ett positivt svar från CSN ang.inackorderingstillägg. Mer än så kan vi på FRåGA SYV inte säga.
    • Matilda : Okej, tack för svaren!
    • Mikael : Lycka till med ditt gymnasieval!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Matilda!
    personal på gymnasieskolan borde veta om alla elever får inackorderingsbidrag eller inackorderingstillägg eller inte och borde ge dig rätt svar på den frågan. Bollerup-naturbruksgymnasium har enligt våra uppgifter öppet hus den 29 jan 2022, alltså om bara några få dagar - jag råder dig och dina vårdnadshavare delta i det eventet och ställa frågan om inackorderingsbidraget eller inackorderingstillägget.
    FråGA SYV beviljar inte några bidrag, därför kan vi inte garantera att du får bidraget. Man ska vända sig till de som fattar det beslutet, vilket kan vara CSN eller din "hemkommun". Med "hemkommunen" menas den kommunen där du är folkbokförd. Bollerup-naturbruksgymnasium  är en fristående gymnasieskola. Som regel är det CSN som beviljar inackorderingstillägg för studier på en friskola, och det är kommunen som beviljar inackorderingsbidrag för studier på en kommunal gymnasieskola på annan ort. Det ovanliga i det här fallet är att inriktning Hälshållning på Bollerup-naturbruksgymnasium verkar vara en RIKSREKRYTERANDE utbildning. Det är därför viktigt att först få fram om det är CSN eller om det är din "hemkommun" som "äger frågan". Du kan kontakta både CSN och utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd, eller be att dina vårdnadshavare gör det. Vid de kontakterna uppge att du söker en RIKSREKRYTERANDE utbildning på en fristående gymnasieskola. Du får sedan gärna höra av dig och berätta vad du fick för svar både från CSN och från din hemkommun/utbildningsförvaltningen.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi har idag fått svar från skolverket som lyder:
    "...det är till CSN som ansökan görs. Följande står på CSN:s webbsida:   "I vissa fall kan du få inackorderingstillägg även om motsvarande utbildning finns på din hemort eller inom två timmars restid från föräldrahemmet

    -Du har sökt men inte blivit antagen till utbildningen som finns på din hemort eller inom två timmars restid från föräldrahemmet.

    -Du går en utbildning som Skolverket har beslutat ska vara så kallad riksrekryterande."
    Hänvisning: www.csn.se/inackorderingstillägg