Anna_T

    Hej, Vi kommer flytta utomlands under ett år och håller på att kolla upp skolalternativ för vår son. Han har inte betyg från 9:an (hemmasittare), så skulle vi bo kvar i Sverige så skulle det bli Individuellt alternativ för honom i höst. Finns det några distansutbildningar eller kurser han kan gå? Hermods distansutbildning och Korrespondansgymnasiet är han inte behörig för och Sofia distans har bara grundskoleutbildning. (Vi håller även på att kolla upp Internationell skola på plats, men tror det kommer bli för mycket för honom.)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver om att din son inte har godkända betyg från årskurs 9 i grundskolan, då kanske Sofia distans passar bra i detta fallet, där kan eleven läsa in fullständig grundskolekompetens, vilket behövs ju (både kunskapsmässigt och betygsmässigt) för att sedan kunna läsa på gymnasiets nationellt program eller på IB (det internationella gymnasieprogrammet)

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anna_T : Tack för snabbt svar!
    • Milla :

      Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Jag vill också lägga till att det även finns möjlighet att bedriva självstudier (om man inte vill eller kan gå någon "formell utbildning") vilket du säkert också själv vet om ... men jag tänkte rekommendera www.matteboken.se som är en mycket bra gratis sida där mattekurserna är upplagda för repetition och för självstudier och där har de också "matteforum"/pluggakuten där inte bara mattefrågorna kan besvaras men även frågor inom andra ämnen, som fysik, kemi och kanske t o m andra ämnen. Att läsa böcker på svenska och engelska är också en jättebra "metod" om man vill få ännu bättre kunskaper i de språken och det kan alla göra, oavsett om de bedriver någon "formell skolundervisning" eller inte. Jag tänker också på att du har använt ordet "hemmasittare" i din fråga och i varje svensk kommun bör finnas minst en KAAansvarig som har i uppgift att motivera ungdomar mellan 16 och 20 år att gå i skolan eller söka jobb och den KAAansvarig i er kommun bör kunna hjälpa till på ngt sätt med information om vad som finns för resurser för er att tillgå, så jag tycker ni kan kontakta honom/henne. Kommunens växel eller utbildningsförvaltningen i kommunen (där ungdomen är folkbokförd) bör kunna förmedla kontakt till KAAansvarig.

    • Anna_T :

      Hej igen,

      Jag har kontaktat Sofia distans, men eftersom sonen idag går om 9:an så får han inte gå om den igen så det är tyvärr inget alternativ. Du skriver om självstudier, och det kan absolut funka, men jag antar att det är för att förbättra kunskaperna och det går inte att använda för att få betyg? Det skulle vara så bra om han kan ta tillvara på detta året utomlands till att läsa in och få betyg i några ämnen och inte behöva börja från början med Individuellt alternativ när vi kommer hem (och som han absolut inte vill gå). Vi har inte fått någon som helst information från kommunen om KAA (eller något annat) trots 2 års skolfrånvaro men ska försöka få kontakt med KAA-ansvarig. Tack för bra input, är väldigt svårt att få reda på vilka alternativ som finns.

    • Milla :

      Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst för information om elevens rättigheter - tel.nr 08-52733200. Kommunernas aktivitetsansvar (KAA) gäller ungdomar från 16 till 20 år; de som är yngre omfattas av "grundskolans ansvar" (grundskolan är ju obligatorisk). Utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd bör vara behjälplig. Exakt vad just din son har rätt till vet jag inte; det kan bero på om det finns "papper" på någon diagnos eller hälsotillstånd eller utlåtande från kurator eller psykolog som "påkallar" speciella åtgärder av något slag. Även utredning om dyslexi och/eller dyskalkyli bör ge utökade rättigheter till mer stöd för eleven. Om inget finns dokumenterat, då är det svårare att få hjälp och både grundskolan och utbildningsförvaltningen kan säga att det är vårdnadshavarnas ansvar att se till att eleven kommer till skolan (grundskolan, som är obligatorisk). Jag förstår att situationen är komplicerad. Har ni eller kan skaffa några "papper" (utlåtande, diagnoser eller dylikt) så blir det lättare att få hjälp (så brukar det oftast vara).
      Det är inte förbjudet för skolorna och/eller för utbildningsförvaltningen i kommunen att köpa in undervisning på distans eller individuellt med läraren som går hem till eleven eller sitter med eleven på ett bibliotek t.ex men det görs mycket sällan för att det är dyrt. Du/ni kan alltid fråga eller förslå olika lösningar men om det kostar pengar, så brukar det vara så att man ska bevisa att man har rätt till de åtgärder som man efterfrågar.
      På tal om gymnasial utbildning för din son så nämner du Individuellt alternativ (som han inte vill gå, skriver du) men det är en mycket dyr utbildning och jag är inte alls säker på att din son ska få lov att bli inskriven där. Däremot kan han få plats på Yrkesintroduktion (där platserna är billigare och tanken är att elever på "Yrkesintro" kan ha två mål med studierna: bli behöriga till nationella gymnasieprogram och/eller bli anställningsbara genom att ha lärt sig ett visst praktiskt yrke). Information om "yrkesintro" finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY -- och för behörighet till det programmet behöver eleven ha kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg från årskurs 6 i grundskolan + intresse för valt yrke.
      Mot vilka yrken som just din sons kommun har yrkesintro i sitt utbildningsutbud, vet jag inte. Och det sker också förändringar. Om det blir aktuellt för din son att gå på gymnasiet i Sverige från hösten 2025, då är det nu för tidigt att ta upp den frågan...
      Jag vill också nämna möjlighet att läsa på Allmänna kurser på Folkhögskolorna. Som regel, bör man vara 18 år eller nästan 18 år (fylla 18 under den terminen som studierna påbörjas) men kommunen kan köpa plats på en folkhögskola även för en yngre elev. Blir man antagen på en folkhögskola, görs kartläggning av elevens kunskaper och hen börjar läsa på den nivån där hen befinner sig (kunskapsmässigt). Fattas det ngt från grundskolan, så läser man det som man behöver innan man kan börja på gymnasial nivå. Om studieformen Folkhögskola var god se Framtid.se/studier/folkhogskola

    • Anna_T :

      Tack, får kolla det. Vi har läkarutlåtande mm, men är minst sagt komplicerat.

      Stämmer att det är IMY han kan söka, och inte vill gå. (Jag trodde det ingick i Individuellt alternativ men förstår nu att jag missuppfattat...)

    • Milla : Det finns 4 olika Introduktionsprogram: Individuellt alternativ är ett av dem; Yrkesintroduktion - ett annat inom "IM"(introduktionsprogrammen). På Individuellt alternativ är platserna mycket dyra: en plan görs för varje elev där studier och praktik kan ingå i olika omfattning; studierna kan "blandas", grundskoleämnen med gymnasiala kurser; praktik kan ingå på deltid eller på heltid. Det är få elever på varje SYV, Kurator och Rektor på Individuellt alternativ (det är därför som planerna är så dyra på den utbildningen, på grund av stor personaltäthet).
    Läs alla kommentarer