Malin

    Hej! jag går på NA-programmet och ska välja två individuella val. Jag kan välja engelska 7, retorik, ledarskap. Om jag väljer engelska 7 får jag betyg, men inga betyg för retorik och ledarskap. Vad är fördelen med att välja engelska 7 och få betyg, kan man byta ut betyget i ett annat ämne med engelska 7-betyget? Vad är fördelen och/eller nackdelen med att inte få ett betyg i ett ämne i individuellt val, till exempel retorik eller ledarskap?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!
    jag förstår inte riktigt varför du skriver om att du inte får betyg i kurserna som du kommer läsa inom Individuellt val. Man får betyg i alla kurser man läser. Engelska 7 ger meritpoäng och betyget i eng7 kommer räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Betygen i kurserna Retorik och Ledarskap-och-organisation kommer inte ge dig meritpoäng, men du får betyg i de kurserna, om du läser de kurserna, och de betygen kommer också räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget och på så sätt ingå i ditt meritvärde.
    Inom individuellt val läser alla elever på alla nationella gymnasieprogram 200poäng. Ofta läser eleverna 100poäng inom individuellt val under årskurs2 och ännu 100p. - under årskurs 3, men även andra upplägg förekommer. Om du ska välja en av kurserna inför nästa läsår, fundera över om du vill lära dig mer engelska och också försöka få + 1.0 meritpoäng (vilket du får om du får godkänt betyg i eng7), eller om du hellre vill lära dig mer om Retorik eller om Ledarskap och organisation. Du kan läsa om gymnasiala ämnen och kurser på skolverkets hemsida - om ämnet Ledarskap-och-organisation och om kursen med samma namn kan du läsa på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/ledarskap-och-organisation och om gymnasiekursen Retorik (som ingår i ämnet Svenska) kan du läsa på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/svenska

    Varje av de tre kurser som du får välja mellan innehåller kunskaper som är mycket bra att ha:
    - att kunna mer engelska är värdefullt i alla yrken och du kan dessutom få meritpoäng vilket ger fördel vid ansökan till svenska högskole-/universitetsutbildningar;
    - att lära sig mer inom retorik och/eller inom ledarskap-och-organisation är också mycket bra och kan komma till användning i så gott som alla vidare studier och inom yrkeslivet, nästan oavsett vilket yrke du i framtiden kommer jobba inom.

    • Malin :

      Hej!

      Tack för ditt svar. Vad ska betyget i t.ex. Retorik behöver vara för att vara lika mycket värd som engelska 7:s 1 meritpoäng?

    • Anna : Om du tänker söka till en svensk högskoleutbildning får du stor fördel av + 1.0 meritpoäng och betyget i Retorik kan inte kompensera det, inte ens om du får E i eng7 respektive A i Retorik. Exempel: om eleven har alla E-betyg och endast i en kurs, 100p.som inte ger meritpoäng, t.ex i Retorik får A - så blir det + cirka 0.4 till jämförelsetalet och inga merit/extrapoäng. Får den eleven endast E i eng7, så får hen höjning av meritvärde på + cirka 1.0 (alltså vinner eleven + 0.6) alltså är det en vinst (i höjningen av meritvärde) som är större vid E i eng7 än vid A i en kurs som inte ger meritpoäng.
    • Malin : Okej, tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer