Syl

    Hej! Jag går nu 2an och vi ska välja individuellt val, jag vill gå ekonomi i universitet vilket ofta kräver ma3b, det är inga provlem och jag tänkte välja det till 3an men har hört att meritpoängen inte gills om programmet i universitetet kräver det? Jag vill ta Eng7 egentligen för det ör mer meritpoäng och jag är bra på engelska men i min skola har de delat upp så man har en av kurserna i 2an och den andra i 3an, jag vet att andra skolor har båda i 3an vilket jag hade föredragit då jag hade kunnat ta både matte och engelska. Min fråga är kan jag ta båda i 3an trots att jag redan valt ett individuellt val och gått den kursen, jag tog bild ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svar på din fråga måste du få från din skola; om lektionerna i matte 3 och engelska 7 kommer gå på samma tider, och du kan inte klona dig, då går det ju inte. Om lektioner i de kurserna kommer gå på olika tider men du har samtidigt andra lektioner i kurser som för dig är obligatoriska, t.ex svenska 3, då går det ju inte heller. Jag tror svar på din fråga beror i mångt och mycket på hur schemat kommer se ut för hela din skola under nästa läsår.
    En annan fråga är om "antal poäng", om du skulle läsa både eng7 och matte3 och alla andra kurser som redan, på förhand, är inplanerade i din studieplan, då blir det 100poäng "för mycket" (du kommer i så fall totalt under hela gymnasiet ha läst 2600 poäng i stället det som är standard, 2500p). För att det ska bli möjligt måste rektor på din skola fatta beslut om att du får lov att läsa Utökat program. En 100p. blir i så fall i ditt examensbevis markerad med "U" (utökat program).
    Men om vi säger att du måste välja antingen matte 3 eller eng 7 (gick inte att läsa båda) - vad är mer fördelaktigt för dig? Inte så lätt att svara på, faktiskt... Så här är det:
    Utan godkänt betyg i matte 3 är du obehörig till ekonomiutbildningar på universiteten/högskolorna och du måste därför komplettera med den kursen; du ska inte kunna komma in på universitetsutbildning i ekonomi till hösten 2024, utan du blir minst en termin "försenad" men om "din utbildning" startar bara på hösten, blir du ett år försenad i så fall... men på den "ljusa sidan" ligger det att komvux kommer ge dig plats på matte 3 (för att du saknar den kursen för BEHÖRIGHET TILL HÖGRE STUDIER); det är inte samma sak som vilja läsa engelska 7 när man redan är behörig; Eng7 krävs inte för behörighet till någon svensk Utbildning och det är därför den kursen ger 1.0 meritpoäng. Är du behörig och vill läsa "bara för att" höja ditt meritvärde, så brukar komvux svara PLATSBRIST eller "hör inte till målgruppen" (alltså är det inte alls självklart att du ska få läsa eng 7 på komvux).
    Så, matte 3 ska du kunna läsa på komvux efter gymnasiet, vilket inte alls är självklart med eng7.
    Men om du går ut gymnasiet utan matte 3 i ditt examensbevis, kommer du aldrig kunna prövas i BI (direktgruppen) till ekonomiutbildningar på universiteten, i Sverige (detta för att du, för att bli BEHÖRIG, var tvungen att KOMPLETTERA) så du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen (där det brukar vara svårare att komma in).
    Så, det är en svår situation... givetvis bra om du skulle kunna läsa båda kurserna i "trean". Prata gärna med SYV på din skola om det. Du får gärna visa mitt svar till SYV-en. Hen kan själv höra med oss om hen vill.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare