Carl
    Hej!

    Undrar vilken skola som är bäst att välja då man vill läsa industriell ekonomi. Valen står mellan Chalmers och Linköping.

    Tack på förhand!
    • Julia :

      Har du möjlighet att få bostad i båda städerna? Det är ju lite över 30 mil mellan dem - ganska långt... Du vet säkert själv att du kan söka till båda de lärosätena + ännu 10 andra alternativ (totalt 12 alternativ kan finnas i ansökan du gör på www.antagning.se) men du måste Prioritera: "i första hand", "i andra hand"... Har du läst om utbildningar på skolornas egna hemsidor?

    • Ludmila : Det går inte att säga bättre eller sämre. De är i grunden lika men har lite olika profil framförallt på mastersnivå. Båda ger bra jobb. Det personliga intresset bör styra. Har man inte någon egen uppfattning så spelar det inte någon roll vilken man väljer.

    4 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Carl;

    info om utbildningen Industriell Ekonomi på Chalmers finns på chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Industriell-ekonomi och på LiU - på liu.se/organisation/liu/iei/industriell-ek
    och jag antar att du redan kikat på de sidorna.
    Som "allmän studie- och yrkesvägledare" (ej expert på område Industriell ekonomi) kan jag endast "peka på" viktiga saker att tänka på, som t.ex bostad och studieekonomi (utbildningar du är intresserad av är ganska långa och man måste som studerande bo någonstans och så har man "omkostnader" för mat, kurslitteratur, resor till-från skolan mm.); det är svår bostadssituation så gott som i hela Sverige, tyvärr och vi känner allt fler fall då studerande hoppar av utbildningar pga de ej klarar av sin bostadssituation (avsaknad av bostad) och/eller räcker inte pengarna till som de får från CSN (studiemedel). Det är extremt tråkigt att behöva hoppa av utbildningen pga en sådan anledning som "hittade ej bostad" eller "pengarna räcker inte till". Därför kan det tyvärr vara bättre att söka till den skolan där du vet att du kan lösa bostads- och ekonomisituationen (t.ex är det mycket fördelaktigt att bo hos ngn familjemedlem under studietiden och inte betala hyra eller betala endast en liten hyra).
    ang. innehåll i utbildningar, så vet vi på FRåGA SYV om höskoleutbildningar i princip det som står på utbildningarnas egna hemsidor. Vid frågor om innehåll i en högskoleutb. är det bäst att kontakta studievägledare på den institutionen där utbildningen ges; det kan också finnas "studerandeambassadörer" och andra "kontaktpersoner" (info om det brukar finnas på utbildningens hemsida).

    • Ludmila :

      Jag tycker att det bästa är att jämföra utbildningarna via hemsidorna, titta på kurser och jämför kursinnehåll m.m. Chalmers har även så att det går att ställa frågor till en student via hemsidan och där kan man även ställa frågan om att få vara med under en halvdag, för att se lokaler, föreläsningar m.m. Chalmers har även en besökskväll som du kan anmäla dig till (från hemsidan ”Möt Chalmers”). Sedan är det ju så att bostadsfrågan även kan väga tungt, men oftast brukar det lösa sig på något sätt. Så vilken utbildning som är ”bäst” får du själv ta ställning till genom efterforskning.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Svaret som Julia har skrivit tycker jag är bra. Länken från LiU är dock till ämnet industriell ekonomi, inte civilingenjörsprogrammet. Borde vara https://liu.se/utbildning/program/6ciii istället. Vid LiU finns också en internationell variant av programmet om man har språkkunskaper och internationellt intresse: https://liu.se/utbildning/program/6ciei

    Man väljer teknisk profil och masterprofil på programmet i Linköping. Det gör det till ett program som kan formas efter intresse till stor del. I mitten av årskurs två väljer du en teknisk inriktning inom bioteknik, datateknik, energiteknik, maskinteknik eller systemteknik. De två sista åren fördjupar du dig inom management där du kan välja mellan åtta olika masterprofiler: https://liu.se/artikel/masterprofiler-for-industriell-ekonomi

    Om man vill till Linköping är det bra att ställa sig i bostadskö: https://liu.se/artikel/far-jag-bostad

    Med vänlig hälsning

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick nu svar från en Studerandeambassadör; var god läs nedan:

              Jag skulle säga att det är jämbördig kvalitet på utbildningarna på chalmers och linköping. Båda är väletablerade och har funnits länge, vilket även gäller för Lund och KTH.  Sen är det verkligen bara personlig preferens och hur man känner när man exempelvis besöker campus.

    Det  med boende är inte ett så stort probelm för många på chalmers, krävs inte så himla många ködagar för att få ett korridorsrum! Alltid bra att tipsa om SGSstudentbostäder och Chalmersstudentbostäder.

    Vägledare SYV

    Hej,
    ang. Chalmers eller LIU:::
    båda utbildningarna ger bra jobb och bra framtidsutsikter. Chalmers och LiU är tillsammans med KTH och Lund de klart dominerande utbildningarna i Industriell ekonomi (antal sökande, förstahandssökande och söktryck mm) och även de utbildningar som har bäst kvalité.

    Skillnaderna mellan LiU och Chalmers är ändå ganska stora. Chalmers utbildning är tydligare uppbyggd på 3+2 där man söker ett masterprogram efter 3 år. Kandidatarbetet görs på båda utbildningarna men huvudområdet på Chalmers är Industriell ekonomi medan man på LiU gör det inom sin teknisk inriktning (huvudområde teknik). Detta gör att man koncentrerar sig tidigare på management på Chalmers istället för på teknisk bas. Den tekniska delen är alltså klart större på LiU med en teknisk inriktning på 70 hp och ca 30 hp som alla läser obligatoriskt, och man fortsätter också med kurser inom den tekniska inriktningen i åk4 och åk5. Beroende på vilket masterprogram som Chalmeristen väljer så kommer det tekniska innehållet variera kraftigt.

    Sammanfattning
    Om man vill ha en stark teknisk bas att stå på (med mycket matematik i botten) så ska man nog välja LiU. På LiU anser vi att de är mycket viktigt att civilingenjörer har en stark bas i matematik och teknik och att management ska komplettera denna bas.