Henrik
    Hej! Ska söka hösten 2016 till civilingenjör i industriell ekonomi i Lund. Mitt snitt bör landa på 21,3 - 21,5 och förra antagningen krävdes 21.72 Tror jag. Jag har alltså lite för lågt meritvärde, och går just nu mitt tredje år.
    Min första fråga är om ni tror att det sänks? (97-årskullen är rekordliten, eller kommer fler platser att finnas)
    Andra frågan är hur jag annars gör. Jag kan tänka mig att plugg i en annan stad, men allra helst vill jag till Lund.
    Med vänlig hälsning,
    Henrik
    • Mikael : Är du verkligen 46 år? ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    jag råder dig göra Högskoleprovet och om du redan har gjort HP, gör en gång till - under våren 2016. Då prövas du också i HP-urvalsgruppen. Det ger dig en extrachans att komma in på en högskoleutbildning.

    Att du ska kämpa för att ha så höga betyg som möjligt i de kurser som du läser nu - vet du själv, så det behöver jag inte säga till dig, eller hur? :)

    Sök också till alla de orter som du kan tänka dig att läsa på men i första hand till Lund, eftersom det är där du vill läsa. Om du kommer på utbildning med samma upplägg på annan ort, kanske kan du byta till Lund längre fram - t.ex efter första terminen (om någon hoppar av utbildningen i Lund).

    Uttala oss om vi tror att antagningsgräns går ner eller inte, vågar vi inte göra - betygen som du kommer att konkurrera mot är i mångt och mycket ännu inte satta (jag menar elever som läser åk3 nu).

    Lycka till! Jag kommer att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    • : Hej! Jag har gjort högskoleprovet, men ska göra det igen. Behöver höja mig lite. Kan man redan nu få reda på om Lund kommer att utöka antalet platser på ind ek?
    • Mikael : Du kan kontakta Studievägledare på Lunds universitet och fråga om antal platser men det tror jag inte hjälper så mycket att veta antal platser. Säg att de fyrdubblar antal platser :) men att det är fem ggr fler sökande men jättehöga betyg som kommer att söka till just den utbildningen!? Eller så är det färre platser men ännu färre sökande med lägre betyg än dina, som söker - då har du mycket bättre chans! Det är, alltså, ingen som vet hur konkurrenssituationen kommer att se ut.