Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag gissar på att din fråga handlar om ansökan till gymnasiet, stämmer det? I så fall är det bästa att kontakta personal på elevens antagningskansli. Har du/ni kontaktuppgifter till rätt gymnasieantagningskansli?
    Även SYV på elevens f d grundskola bör kunna bli behjälplig. Men nu är det semestertider, så kan bli svårt att få tag på folk... tyvärr.
    Jag undrar hur kunde eleven bli antagen till en gymnasieutbildning som han inte sökt till? Eller sökte han till den utbildningen i andra-, tredje- eller "sista hand"?
    Du skriver om att eleven blev godkänd i matte i sommarskola. Jag antar att det är matte-kurs från vårterminen i nian som han nu blev godkänd i. Utan godkänt betyg i matte i slutbetyget från grundskola är eleven obehörig till gymnasiets samtliga nationella program. Om eleven nu, i juli, blev behörig (om han endast saknade matte från grundskolan, alltså) då kan han bli antagen till ett nationellt program men det är också en fråga om han är behörig till just det programmet han vill läsa för att NA kräver bl.a godkända betyg i fysik och kemi från grundskolan, bara för att ta ett exempel... och SA kräver bl.a godkända betyg i samhällskunskap och geografi... Obehöriga kan inte antas till gymnasiets nationella program och behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats.
    "Bara för att" en elev är behörig betyder tyvärr inte att hen får plats just på den skola och den utbildningen på skolan som hen i första hand vill gå (om hen förlorar i konkurrensen mot sökande som har högre betyg från grundskolan, då står hen i RESERV och kanske, om hen har tur, kan komma in senare).
    Fram till mitten av september brukar det ändå vara möjligt att komma in på en ny/annan gymnasieutbildning, antigen från RESERV eller om många hoppar av eller en gymnasieskola finner möjlighet att ta in fler och kan ta in eleven direkt -- ibland också förbi gymnasieantagningen, men det brukar ske endast när Reservantagningsperioden är slut.
    Sist men inte minst, vill jag påpeka att det inte är absolut garanterat att, över huvudet taget, få en gymnasieplats. Det finns behöriga elever som varje år står utan någon studieplats när läsåret börjar. Det är min åsikt att det är bättre att gå på en utbildning som man kanske inte riktigt till 100% just föredrar att läsa än att inte ha någon plats och inte gå i skolan över huvudet taget. Eftersom endast grundskola är obligatorisk så kan det uppstå en situation när en behörig elev ej läser på gymnasiet för att det finns ej någon plats som kan erbjudas. Nu hoppas vi att det löser sig för den eleven som din fråga gäller och håller tummarna!
    Kontakta personal på gymnasieantagningen - i första hand! Är de på semester, maila och även lämna meddelande på telefonsvararen. Se om SYV på elevens f d grundskola är i tjänst. Det går ofta även få viss hjälp på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare