Emma
    Hej! Jag håller på att läsa upp min gymnasieexamen på komvux. Jag vill ha en naturvetenskaplig examen, men jag har ju valbara kurser och är intresserad av av att läsa medicin 1 som det. Min fråga är om det ingår obligatorisk praktik på den även fast jag läser den som fristående kurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    om APL (arbetsplatsförlagd lärande) ingår i en viss kurs eller inte måste läraren i den kursen svara på, inte SYV. SYV undervisar inte i kurserna. Du kan läsa om ämnet Medicin på gymnasieskolan på skolverkets webbplats. I kursen Medicin 1, 150poäng, ingår det bla första hjälpen och hjärt- och lugnräddning och jag tror man måste öva på att det, inte bara läsa teori, men fråga gärna lärare som undervisar i kursen om praktik/APL ingår. Jag ser dock ett "annat problem" med kursen Medicin1 - nämligen att det är en kurs á 150 poäng. Du måste i så fall ha en kurs på 150p eller på 50p. som "jämnar ut poängen", så att säga.
    Så här är det: i examensbevis från komvux ingår 2400poäng. Av dem 100p. gymnasie- eller komvuxarbete. 2300p. ska du då ha, förutom gymnasie- eller komvuxarbete. De flesta gymnasiala kurser är á 100poäng. Det är få kurser inom gymnasiet som är på 150p. eller 50p. Vilka kurser som är på 150p. eller på 50p. som komvux i din kommun erbjuder att läsa måste du få svar från komvux i din kommun. Det finns tyvärr situationer när folk läst t.ex 2200poäng + en kurs á 150p., + gymnasie- eller komvuxarbete och har med det 2450poäng men kan inte ta ut examensbevis från komvux för att det ska innehålla exakt 2400poäng och inte 2450p. Ibland kan man komma runt det genom att "kvuva" någon 100p.kurs i 2 st. 50p.kurser men det är inte alltid som det är möjligt att göra. Jag råder dig samråda med SYV-en i din kommun innan du söker läsa kursen Medicin1 eller en annan kurs som inte redan ingår i din planering mot examensbevis och som är på 50 eller 150poäng.