Beppo

    Hej! Vad händer ifall jag inte har en fullständig gymnasieexamen efter att ha gått på fordons- och transportprogrammet? Kan jag köra lastbil ändå exempelvis? Eller vad är nackdelarna om jag inte har en fullständig gymnasieexamen (jag har klarat alla vanliga kurser i svenska, engelska, religion, historia osv).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    för att i Sverige få lov att köra lastbil (se information om yrket Lastbilsförare) måste man ha körkort för lastbil. Det är säkert så att många svenska lastbilsförare saknar fullständig gymnasiekompetens. Men jag undrar vad är det som gör att du inte kommer uppnå kraven för examensbevis? vilka kurser som kommer "fattas dig" och hindra att du kan ta ut examensbevis från gymnasiet? Det är absolut inte en nackdel att ha examensbevis från gymnasiet (eller från komvux). Arbetsgivare kan prioritera att i första hand anställa de som har examensbevis som de kan se som en sort "kvalitetsstämpel". Men att det skulle vara ett krav på att ha examensbevis från gymnasiet för att få lov att köra lastbil känner jag inte till. Lastbils-körkort är däremot ett krav.

    Studie- och yrkesvägledare