Alicia
    Tog nyss studenten men fick F i 4 ämnen och därav ingen gymnasieexamen. (Mattematik 4, Fysik 2, Sociologi, och Spanska 3)
    Måste alltså läsa upp 2 ämnen för att få behörighet till högskolan om jag förstått rätt. Men hur gör man? Är det komvux som är enda alternativet? Läste någonstans att man måste vara 20 för att få söka till komvux, stämmer det? Vill helst söka så fort som möjligt innan jag glömt det jag redan kan.
    Är risken stor att jag inte kommer in? Hur gör man då? Vill läsa på distans om det gör någon skillnad.
    Kommer ämnena sen läggas in i mitt betyg så att det står att jag har gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Alicia,

    om du har fått ett Studiebevis på gymnasiet, behöver du inte vara 20 år. Du kan vara "hur ung som helst", men du har redan genomfört en 3-årig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram, och är därför behörig till komvux.
    Till Komvux anmäler du dig i den kommunen där du är folkbokförd. Om du är folkbokförd i Göteborg, så finns din komvux på Rosenlundsplatsen 2 (mitt emot Fiskekyrkan). Ang. ansökningsperioder, så är det enligt vad jag kan se för sent att söka till kursstart i augusti /då man skulle göra ansökan senast 18 maj/

    Mitt råd är att du snarast kontaktar personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Säg att du vill boka tid för studieplanering med en studie- och yrkesvägledare. Ta med dig ditt Studiebevis /original eller en vidimerad kopia/. Om du inte har en vidimerad kopia, be att de på komvux tar några kopior och vidimerar dem för dig. Originalbetyget bör du sedan förvara på ett säkert sätt. Vidimerade kopior kan du visa upp och skicka iväg vid behov.

    Med en SYV på komvux behöver du göra planering av Examensbeviset. Du behöver inte nödvändigtvids läsa samma kurser i vilka du fick F betyg. Du kan läsa andra kurser och ta in dem i ditt examensbevis. Ingen av de kurser i vilka du fick F betyg är, enligt vad jag vet, är absolut obligatoriska för att ha i examensbeviset. Behöver du godkända betyg i de kurser i vilka du har F betyg?
    Innan du ska träffa en SYV för planering av Examensbevis: ta fram vilken eller vilka högskoleutbildnignar du vill bli behörig till? Se också gärna vad Särskild behörighet till de utbildningar består av. Detta för att spara tid, för att SYV-en inte ska leta efter vad särskild behörighet är, utan kan i stället ägna tid åt dig och din studieplanering.

    Om du är folkbokförd i Göteborg, gör du självaste ansökan om kurser på https://goteborg.alvis.gotit.se/Student/default.aspx men innan du gör ansökan, råder jag dig göra studieplanering med en SYV. Det är endast om du är helt säker på vilka kurser du vill läsa, som du direkt kan göra ansökan på webben.

    Om det - tyvärr - blir så att du inte ska kunna börja läsa i augusti, kan du hålla dina kunskaper vid liv med hjälp av självstudier. I matten finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se och man kan även kostnadsfritt få hjälp i en Räknestuga. I Gbg finns det minst 10 räknestugor på olika adresser.

    Inom programmering (om du är intresserad av det) - kan vi rekommendera www.kodcentrum.se

    I andra ämnen känner vi inte till några mycket bra och gratis hjälp-medel ... men du kan ändå bedriva självstudier. På biblioteken får man ofta hjälp av bibliotekarier att hitta passande litteratur och andra hjälpmedel.