Elias
    Hej, jag undrar om det finns någon ingenjörsutbildning där man inte behöver behörighet för fysik 2. Någon som frågade detta innan sa att det finns ett fåtal såna utbildningar men jag har inte hittat någon alls. Om det finns någon specifik skulle jag gärna vilja veta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elias,
    "ingenjör" är ett samlingsbegrepp för ett stort antal olika yrken. Vill man bli civilingenjör eller högskoleingenjör, då brukar fysik2 ingå i särskild behörighet som krävs. Och högskole-/universitetsutbildningar i Sverige kan inte göra undantag från behörighetskraven.
    Däremot brukar inte yrkeshögskoleutbildningar kräva fysik2. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på yhguiden.se

    Nedan kan du se exempel på yh-utbildningar:
    teknikhogskolan/cad-ingenjor-processindustri
    nackademin/byggnadsingenjor-mark-och-vatten
    nackademin/byggnadsingenjoer-hallbart-byggande
    nackademin/byggnadsingenjör-bim
    hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-rot
    campus-varberg/byggingenjör
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bygg-anlaggningsingenjor-produktion
    iris-hadar-ab/automationsingenjor-processindustri
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/automationsingenjör-mekatronik
    teknikhogskolan/automationsingenjör
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-vag-vatten
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-jarnvag
    hermods-yrkeshogskola/anlaggningsingenjor-infrastruktur
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/abonnentingenjör

    Är det just på högskolenivå man vill läsa, så kan det finnas några få utbildningar t.ex hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/industriell-ekonomi---affarsingenjör - som inte kräver fysik2, och inte ens fysik1. Särskild behörighet till den utbildningen är godkänt betyg i matematik3 (3b eller 3c).
    Utbildningsutbud förändras. På lång sikt kan man inte vara säker på att den utbildning man har "tittat ut" kommer finnas kvar.