Alexander j

    Jag ska nu välja mitt inriktningsval inför 2 an på måndag och jag vet inte riktigt vad jag vill gå för inriktning. Jag har varit hos SYV och pratat men jag känner att jag skulle vilja veta lite mer om design inriktningen inför valet. Jag har funderat på design, produktutveckling, produktionsteknik och lite teknikvetenskap. Jag har alltid gillat att skapa, konstruera och få saker att fungera från idée till färdig produkt. Sedan tidig ålder har jag alltid gillat att skapa och sedan gå ut i garaget och färdigställa min idée. Nu gillar jag att skruva ner mina mopeder i delar och se hur de fungerar och på vägen göra lösningar och förbättringar. I framtiden är jag sugen på att jobba med någon mekanisk konstruktion men även funktion och lite design. Jag hade gillat att lösa problem och göra en produkt bättre och mer funktionell mer än att designa estetiskt då jag tycker det är mindre roligt. I framtiden vill jag hålla på med produktutveckling och konstruktion men det jag är rädd för på design inriktningen är att det kommer att vara för mycket “Design” och estetiskt perspektiv på mitt skapande. Är det mycket det? Vilka typer av projekt i teknikämnena kan jag förvänta mig om jag väljer design och produktionsteknik? Hur ser mina möjligheter ut efter utbildningen? Utifrån mina intressen och vad jag gillar att göra skulle du då säga att design är inriktningen för mig eller tror du produktionsteknik passar mig bättre? Kan jag fortsätta mina tankar om mekanisk produktutveckling efter utbildningen eller hade någon annan linje passat bättre??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    TE på gymnasiet finns fem olika nationella inriktningar. Den inriktning du väljer förutsätter att alla kurser inom den nationella inriktningen blir för dig OBLIGATORISKA. Du får gärna kika i programplanen för TE vilka inriktningskurserna som ligger i vardera av inriktningar och med det blir obligatoriska om du väljer den inriktningen. Programplan för TE finner du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf
    "Problemet" med att ge svar på din fråga ligger delvis i att du ska även läsa tillräckligt antal poäng från listan på de kurser som på TE får läsas som programfördjupning. Se i programplanen: det är 400 poäng programfördjupande kurser och 300poäng inriktningskurser, det är alltså fler poäng som är valbara än de obligatoriska.
    Vilka kurser som din skola sätter på listan från vilken ni kan välja programfördjupningar får du fråga SYV på din skola. Sedan är det också 200poäng Individuellt val (där vilka kurser som helst får läsas...), så det är 600 poäng valbara kurser mot 300poäng inriktnings-/obligatoriska kurser (alltså, dubbelt så många valbara...). Och vilka kurser som din skola kommer erbjuda att välja mellan + vilka du väljer och om de kurserna kommer att starta eller ej (kanske blir det för få som väljer de kurserna då kan inte kursen starta...), så det är Helheten, sammanhanget som kommer att avgöra vilket innehåll din utbildning kommer att ha.
    Vidare är det också så att varje lärare kan bestämma ganska mycket inom kurserna t.ex vilka metoder hen använder sig av (t.ex kan din skola välja införa UF-företagande och med det blir det obligatoriskt att starta och driva ett UF-företag...). UF är en förkortning som står för Ung företagsamhet
    Exempel: om du väljer en annan inriktning än den nationella inriktningen Teknikvetenskap men som valbara kurser läser Fysik2, Teknik2 och Matematik4, då läser du de facto även den nationella inriktningen Teknikvetenskap (för att du kommer läsa alla de kurser som ingår i den inriktningen).
    Tips! be att få sitta på minst en lektion på varje kurs som ingår i de inriktningar som du väljer mellan (som ditt val står mellan..). Annars, prata med lärare som undervisar i de kurserna eller med eleverna som idag läser de kurserna - då vet du mer om varje kursens innehåll och vad du kan förvänta dig när du ska läsa just den kursen.
    På skolverkets hemsida finns information om varje gymnasiekurs men de beskrivningar är långa och mycket "teoretiska" och allmänna, svårt att få en känsla hur det verkligen blir när man läser den kursen, men du får gärna kika på skolverkets hemsida (läsa beskrivningar av kurserna, betygskriterier mm).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Alexander j : De var ju inte ett enda svar på någon av frågorna?
    • Milla :

      Dina möjligheter efter utbildningen beror i mångt på VILKA VALBARA KURSER DU KOMMER ATT FÅ BETYGEN I. Vilka valbara kurser som din skola kommer ge dig möjlighet att välja mellan, vet endast personal på din skola. Vill du bli behörig till Civilingenjörsprogrammen måste du ha godkända betyg i bland annat Fysik2 ochMatematik4 (och de kurserna är obligatoriska på teknikprogrammet endast på inriktningen Teknikvetenskap men det är mycket möjligt att du kan läsa de kurserna som valbara på andra inriktningar). Jag vill be dig läsa mitt svar, ovan, ännu en gång och fundera över innehållet, klicka också på "Blå text" som är klickbara länkar.
      Om du ändå tycker att mitt svar inte gav dig någonting alls, är jag ledsen för det men jag vet inte om jag kan ge dig ett bättre svar. Jag har själv inte läst teknikprogrammet och jag är inte lärare och undervisar inte i några ämnen eller kurser. Hur ska en SYV som inte själv läste ditt program och inte undervisar i något ämne veta exakt hur undervisning blir upplagd i varje kurs? Mycket beror på de enskilda lärare. Vad gäller behörighet till eftergymnasiala utbildningar, så brukar civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen kräva bland annat godkända betyg i fysik 2 och matematik 4. Inom yrkeshögskola finns utbildningar som endast kräver matte 2; utbud av eftergymnasiala utbildningar förändras och även behörighetskraven förändras också. Du kommer kunna söka till en eftergymnasial utbildning till hösten 2026. På så lång sikt vet ju ingen vilka utbildningar som garanterat kommer att finnas att söka till eller vilken behörighet de kommer att kräva. Som tur är, så finns det nästan alltid möjlighet att komplettera (för behörighet) efter gymnasiet.