Suzan
    Hej jag har gått på samhällskunskapsprogram i gymnasiet och har inte blivit godkänd på engelska där och nu läser jag vård och omsorg program på yrke gymnasiet i lernia. Jag vill bli socionom men frågan är att måste man ha godkänt på engelska för att söka socionomprogrammet i universitet ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Suzan,

    socionomprogrammet är utbildning på högskolenivå. Och till alla högskoleutbildningar i Sverige måste man ha Grundläggande behörighet (till högskolestudier). Sedan kräver just Socionomprogrammet även godkänt betyg i matematik 2 (en gammal kurs Matematik B) och Samhällskunskap 1b (eller en gammal kurs Samhällskunskap A).

    Så .... för särskild behörighet för Socionomprogrammet krävs inte engelska specifikt, men frågan är då om du har grundläggande behörighet utan "betyget i engelska". Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte vet

    - vilken kurs i Engelska fick du underkänt betyg i? Det finns olika kurser i engelska på gymnasiet. Vilket år gick du ut gymnasiet? Du är 25 år och min gissning är därför att du läste mot Slutbetyg, och inte som man gör nu för tiden - nu läser ungdomar på gymnasiet mot Examensbevis. För Examensbevis krävs det mer engeska. För dig pga du är äldre och "på din tid" läste mot Slutbetyg, krävdes de mindre engelska, endast Engelska A läste man på gymnasiet förut som en obligatorisk kurs. Nu läser man även Eng6 (motsvarande gammal kurs Engelska B).

    "Summan summarum" :) - du måste uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier (om du inte redan har den); du måste också få godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskundkap 1b (om det är så att du sedan innan ej har godkända betyg i Matematik B och i Samhällskunskap A - de två kurser krävs för Särskild behörighet till Socionomprogrammet).

    Tips: visa alla dina betyg till SYV på komvux och ställ följande frågor till SYV-en

    1. - Har jag Grundläggande behörighet?

    2. - om svar på fråga nr.1 är Nej - fråga i så fall: - Vad behöver jag göra för att uppnå Grundläggande behörighet?

    Se själv eller fråga SYV-en på komvux om du redan har godkända betyg i Samhällskunskap 1b (eller Samhällskunskap A) och i Matematik 2 (eller Matematik B).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    P.S: om du av någon anledning inte kan eller vill visa upp dina betyg och fråga SYV på komvux, utan hellre vill ha svar från oss här på Fråga SYV måste du tydligt svara på följande frågor: - Vilket år gick du ut gymnasiet? Vad heter ditt utbildningsdokument: Slutbetyg eller Samlat betygsdokument? (se överskrift, rubrik som står överst på det "pappret" som du fick när du gick ut gymnasiet). Vilka betyg har du i ämnena Matematik och Samhällskunskap (skriv både namn på kursen, t.ex Matemaik A eller Matematik B eller Matematik 1b eller Matematik 2b och tillhörande betyg, om det är IG, G, VG eller MVG du har i betyg eller F, E eller A).

    Kika gärna också på andra yrken som "liknar" socionom - t.ex Socialpedagog>>>, Behandlingspedagog>>, Behandlingsassistent>>.

    • : Jag gick ut från gymnasiet 2012 och har en samlat betysdokument. Jag har matte B Godkänt och samhällskunskap B VG . Problemet är bara engelska som har inte betyg på det, måste jag komplettera engelskan i komvux för att gå in i högskolan?
    • Anna : Du måste få ett Slutbetyg. Samlat betygsdokument ger inte Grundläggande behörighet.
    • Anna : Du måste få godkänt betyg i Engelska 5 (som är en kurs motsvarande den gamla kursen Engelska A). Utan godkänt betyg i Engelska 5 kommer du inte få grundläggande behörighet till högskolestudier.
    • : Okej tack ;)
    Läs alla kommentarer