Steph0405

    Innan jag kom till sverige gick jag redan i gymnasiet och gick till och med första året. sen flyttade jag till sverige och trodde att allt skulle bli som vanligt och att jag ska börja mitt år 2 på svenska gymnasiet. Jag klarade åk 9 nationella provet i somras innan jag började på gymnasiet. Men tyvärr när vi började sa de till mig att jag måste börja från år 10 igen och det är meningslöst för mig. Jag har mitt grekiska årskurs 10-diplom översatt till svenska, det är inte så att jag inte gav dem det, och de säger fortfarande att jag måste börja från år 10 igen! Finns det något annat jag kan göra för att de ska flytta mig till den klass jag egentligen ska vara? Snälla hjälp.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du är 18 år (redan fyllda) eller fyller 18 år inom kort, kan du söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna. Där gör de bedömning om hur snabbt du kan uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Det absolut snabbaste är att uppnå omdöme på ett läsår. Du får gärna kontakta de folkhögskolorna där du kan tänka dig vilja/kunna läsa för mer information.
    Men, om du vill läsa mot Examensbevis från en svensk gymnasieskola, då måste du få ihop till 2500poäng gymnasiala kurser (svenska kurser) och om du vill börja läsa i årskurs 2 så måste du på något sätt få godkända betyg i exakt de kurser som ingår i årskurs 1 i samma utbildning (från vilken du vill senare få ut examensbevis). Du kan hoppa av gymnasiet och försöka hitta var du kan göra prövningar. Det är svårt att hitta och prövningsspråket är svenska (förutom när man gör prövningar i engelska eller i kurserna i ämnet moderna språk). Varje prövningsförsök kostar 500 kronor. Du kan ha tur och hitta var du kan göra prövningar och kanske t o m hinner få ihop alla kurser (betygen) som ingår i år1 på ditt gymnasieprogram till nästa sommar och då ska du kunna börja år2 på gymnasiet hösten 2024. Du måste bland annat få godkänt betyg i svenska 1 eller i svenska som andraspråk 1. Endast "godkänt" /betyget E/ räcker för att kunna läsa fortsättningskurserna men sedan ingår ju de betygen i ditt examensbevis och meritvärdet kan bli lågt, vilket kan göra det svårt för dig att komma på en svensk Universitetsutbildning. I och för sig kan du göra högskoleprovet och om du får högt resultat, kan du komma in på universitetet i HP-urvalsgruppen.
    Utifrån dina utländska betyg kan man inte sätta betygen i svenska kurser. Detta på grund av att kurserna du läste (i alla fall "uppdelning" av kurserna) är inte identisk i olika länder.
    Personal på din skola kan inte utifrån dina utländska betyg sätta betygen i de svenska kurserna på dig; de får inte göra det och de kommer inte göra det. Jag vet inte på vilket sätt de förklarade det för dig. Jag försöker nu förklara så bra jag kan.
    Jag tycker du vinner på att läsa alla tre år på gymnasiet. Om du tycker det är lätt, då får du ganska enkelt högsta betygen, A-betygen och du har då dessutom mycket fritid och kan läsa böcker som inte är kurslitteratur, ägna dig åt hobby, skaffa extrajobb, lära dig ngt på egen hand som t.ex ännu ett nytt språk eller mer inom programmering eller vad "för nåt som helst" som du tycker om att lära dig.
    IB
    Ännu en väg för dig till eftergymnasiala studier (om du planerar läsa efter gymnasiet) skulle ligga via IB (det internationella gymnasieprogrammet); det finns tyvärr på ganska få gymnasieskolor i Sverige. Undervisningsspråk är engelska och programmet är 2-årigt. Men svenska elever läser i alla fall i 3 år (första året läser de utbildning som brukar kallas "pre-IB" som innehåller svenska kurser från NA och SA men med undervisningsspråk engelska) och sedan följer 2 år "riktig IB-utbildning".
    Att läsa på IB-programmet är ganska "speciellt". Förutom att undervisning är på engelska, så skiljer sig även mycket annat åt, t.ex det faktum att man uppnår kraven för Diplom från IB eller inte och hur högt merit Diplomet ska ge utgörs i huvudsak av resultat av tentamina (examinationer) som ligger i slutet av utbildningen. Man läser alltså i flera år och samlar kunskap på sig och sedan ska uppvisa sin kunskap under kort tid i slutet av utbildningen. Det passar inte alla att bli betygsatt på det sättet, därför skriver jag att IB-programmet är rätt "speciell". Du får gärna läsa om IB-programmet och se var skolorna, i Sverige, finns, som erbjuder det programmet; om någon av skolorna ligger så pass bra att du kan åka till den skolan dagligen, kontakta gärna den skolan och fråga om dina möjligheter att komma in på IB. Besök gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    Om kraven för examensbevis från de nationella svenska gymnasieprogram var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare