Jeny
    Hej!

    Jag är i behov av extra meritpoäng inför ansökan av högskoleutbildning under hösten som kommer. Jag har tagit gymnasieexamen (2023) utan engelska 7 då jag blev informerad att jag kan läsa till det i efterhand på komvux av mina förre detta läraren och syv. Däremot blev jag nyligen nekad att läsa engelska 7 på min kommunala vuxenutbildningen för att jag har tagit examen? Jag är i chock och förrvirad då detta ändrar hela min framtid. Får dem verkligen neka mig bara för att jag har tagit examen? (OBS- detta skrev dem i mejl till mig)

    Tack i förhand för ert svar.

    Mvh,
    Jeny.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux har begränsade resurser och kan tyvärr inte erbjuda utbildningsplatser till alla som så önskar; komvux måste prioritera. Nu-för-tiden gäller prioriteringsregeln att "de som har mest behov av utbildning" bör gå före de andra... Och vem har mest/störst behov av utbildning? - det kan olika komvux tolka lite olika... men om vi t.ex jämför en person som saknar grundskolebehörighet och med det inte ens kan börja läsa på gymnasial nivå och inte kan gå någon yrkesutbildning och därför inte kan få jobb men en sökande som är behörig till universitetsutbildningen och har några andra alternativ t.ex kan konkurrera med resultatet från högskoleprovet eller välja söka till en annan universitetsutbildning som brukar ha lägre antagningsgränserna. Jag säger inte att du ej har behov av utbildning; jag försöker bara förklara hur komvux tänker när de har begränsade summa pengar att köpa utbildning för. Grundskola är rättighet i Sverige och de som söker läsa på grundskolenivå bör därför få studieplatserna och att erbjuda studieplatserna kostar pengar.
    Du kan söka till varje ny start på komvux; Nej från komvux är inte Nej-för-alltid, utan det är Nej till just den utbildningsstarten som du sökte till just nu. Du kan söka under varje kommande ansökningsperiod och varje gång du ansöker har du viss chans att bli antagen, t.ex kanske komvux får mer pengar att köpa utbildning på framöver och då räcker pengarna även för att bekosta Eng7-kurs för dig.
    Att personal på din gymnasieskola har sagt att du kan läsa eng7 på komvux vilseledde dig, jag förstår det. Jag vet inte på vilken kunskap och erfarenhet de baserade sina uttalanden... min erfarenhet säger att det är svårt att komma in på komvux-kurserna om man är behörig till eftergymnasiala utbildningar; ofta blir det svar PLATSBRIST eller att man Ej hör till prioriterade målgrupper.
    Vad kan du göra just nu? Du kan t.ex köpa undervisning i kursen eng7 hos Hermods distans men den vägen får du inte ngt betyg, du får dock Kunskaperna. Och betyget kan du senare få genom en prövning. Fråga på Hermods om du funderar på att köpa undervisning där om de hjälper till att boka in dig på en prövning (kan vara på egen hand hitta möjlighet att boka in sig på prövningar).
    Som icke-gymnasieelev kan du söka var du kan göra prövning - i hela Sverige. Svårt att hitta... många ggr är ganska svårt... tyvärr. Många vill göra prövningar och tillfällen är få. När du läser eng7 försök skaffa dig så bra kunskap som möjligt och inte endast sikta på att få godkänd nivå, tänk på att betyget i eng7 kommer räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal; du vinner på att ha så högt betyg som möjligt.
    Högskoleprovet (för att konkurrera i HP-urvalet) är också en möjlighet för dig.
    Se om den utbildning på universitetet som du vill komma in på ges på fler orter och sök till alla de olika orter; var i så fall beredd att flytta om du kommer på en ort längre bort (utanför pendlingsavstånd).
    I sista hand kan du titta på andra utbildningar där det ev är lättare att komma in.
    Jag vet inte till vilket yrke du vill utbilda dig... men kika gärna på utbud inom yrkeshögskola, se www.yhguiden.se
    Några exempel på YH-utbildningar ser du i snabblänkarna, nedan:
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/handledare-inom-lss-och-socialpsykiatri
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jeny : Under hela perioden sedan jag tog studenten har du varit den hjälpsammaste bland alla svar jag har fått från tusen olika syv som förklarar saker med ingen förklaring. Tack för hjälpen!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!