Alex

    Jag går natur årskurs 1. Jag är tröttna och har skolstress. det är för mycket matte, jag hinner inte med inte heller kemi det kanske beror på lärarna som var snabba eller mig själv som är för lånsam men jag vet inte om jag kommer klara det. Matte har alltid varit det ämnet som jag brydde mig mest om men vi hade prov för några veckor sedan så fick jag ett E jätte nära F ( jag brukade få B-C) jag hade mycket slarvfel :( och idag fick jag t bx en eng uppgiften och jag fick F+ allt har gått jätte dåligt för mig. Kemi, Biologi har vi haft prov också men jag fick inte heller bra betyg. (D har slut betyg A) Jag vill plugga sjuksköterska men nu har allting gått dåligt så vill jag hoppa av ist för om jag slutat gymnasiet med låga betyg så tror jag inte att jag kommer kunna komma in på sjuksköterska linje. Jag vill att ni ska ge tips på hur jag ska förbättra mig och hur jag ska se det i positivt sätt. Jag vill inte gå om eller byta linje. jag vill att ni ska uppmuntra mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver om att du inte vill gå om eller byta program, men jag tänker just på att uppmuntra dig söka om till åk1 till VO, vård- och omsorgsprogrammet till hösten 2019. För att komma in på sjuksköterskeprogrammet behöver man inte ha gått på Naturvetensapsprogrammet, utan det går bra att gå på andra program, exempelvis på Samhällsvet.programmet eller på VO.
    Du kan fortsätta läsa och kämpa på men mitt råd är att du Samtidigt även söker till åk1 - till ett annat program; Får du sedan plats på ett annat program kan du ändå stanna kvar på din nuvarande utbildning, men med ansökan till åk1 till hösten 2019 har du ett alternativ; du ska kunna byta program i så fall om du känner för dig kring midsommar eller i juli - alltså, nästa sommar.
    ********
    Det är mycket matte och andra naturvetenskapliga ämnen på Naturvet.programmet och det går fort.
    Det kan då bli för mycket, det förstår jag.
    Du får givetvis fortsätta läsa och göra ditt bästa. Hur det ska gå - om du kan klara studier på NA med godkänt resultat under alla 3 år, vet vi inte här på Fråga SYV. Det är du själv och dina lärare som bättre kan svara på den frågan.
    Att kämpa för hårt med studier skulle jag avråda ifrån; det är inte värt att riskera sin hälsa. Vi alla är duktiga på olika saker... och det är mycket bättre att försöka hitta vad man är duktig på och trivs med än att överanstränga sig och riskera att bli utbränd, vilket kan ha långvariga negativa konsekvenser för hälsan.

    Läs gärna info på Sjukskoeterska-efter-VO.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Oavsett vad du beslutar dig att göra - LYCKA TILL!

    ANNA