Alexander
    Hej!

    Jag läste natur programmet på gymnasiet och gick ut med under 2250 poäng, jag fick F i fysik 1,2 och matte 4. Kan jag välja något annat ämne som inte ingick på mitt program som jag gick för att uppnå 2250 poäng och sedan fortsätta vidare till högskola eller måste jag läsa upp några av dom ämnena som jag fick F i?

    Till exempel, eftersom jag behöver 100 poäng för att uppnå 2250 totala poäng, kan jag då läsa tex Datorteknik 1a (finns under "Kurser som får erbjudas som programfördjupning inom programmet" här: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sok-amnen-kurser-och-program/program.htm?lang=sv&programCode=na001#anchor_5 ) istället för att läsa upp fysik 1?

    Mvh
    Alex

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!

    Du behöver inte läsa fysik på komvux. Du kan läsa en annan kurs. Frågan är dock - vad är Särskild behörighet till den högskoleutbildningen som du vill in på? Om du inte uppnår den Särskilda behörigheten, är du ändå inte behörig till just "din utbildning".

    Om du vill uppnå Grundläggande behörighet, så stämmer det att du behöver minst 2250 godkända gymnasiala poäng. OBS! om du inte tar Examensbevis från komvux innan slutet på kalenderåret 2016, behöver du senare läsa ännu 100 poäng /detta för att en kurs Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux f o m 1 jan 2017/.

    Det är 2400 poäng som är minimum antal poäng för Examensbevis från komvux. Det är smart att försöka läsa in fler än 100 poäng (helst 250 poäng) - och få examensbevis från komvux utan några F-betyg. Ännu smartare är det att läsa inom de 250 poäng som "fattas" alla de kurser som krävs för Särskild behörighet till just "din högskoleutbildning". På så sätt uppnår du på kortast tid den behörighet som du ändå behöver uppnå.

    250 poäng läser man på komvux på heltid på 12.5 veckor. Vilka kurser du läser på komvux /eller gör prövninga i/ beror på dina intressen, vad komvux kan erbjuda + jag råder dig läsa kurser som du ändå behöver för Särskild behörighet (alternativt de kurser som du lättast kan få högre betyg i eller de kurser som kommer att ge dig Meritpoäng>> ). Om du inte redan har 2.5 som är max i merit, är det smart att läsa en eller flera kurser som ger merit. Meritpoängen höjer meritvärde ganska mycket och med det underlättar att komma in på högskola/universitet.

    Tips: kika på www.yhguiden.se - och se om du hittar någon attraktiv YH-utbildning.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Länk som du skickade innehåller info om Gymnasieskolan. På komvux är det inte exakt samma regler, det är "friare" vad det gäller vilka kurser som får ingå i Examensbevis från komvux, dvs du kan läsa många fler kurser... inte bara de som är "tillåtna" på gymnasieskolan.

    En mycket bra idé är att göra Studieplanering (planering av Examensbevis) tillsammans med SYV på komvux i din kommun. Det är ändå din komvux som kommer att skriva ut Examensbevis för dig. Om du nu anmäler dig till kurser eller prövningar på egen hand, utan att göra planering med SYV på komvux, kan det sedan visa sig att du /av någon anledning/ inte uppfyller kraven för examensbevis från Komvux och i fall du inte hinner få ut ditt examensbevis innan 1 jan 2017, måste du sedan även "ersätta" Idrott och hälsa 1 (dvs läsa ännu en 100 poängskurs) och blir med det "försenad" i ännu en termin.

    Skulle du hinna få ut examensbevis innan 1 dec 2016, kan du hinna komma in på högskola med start våren 2017. Se vilka datum som gäller för ansökan till högskola/universitet till våren 2017:
    och för mer info om ansökan till högskola se här>>