Marie
    Hej Jag går 2a året på Teknikprogrammet (SBM) och är väldigt orolig för hur det kommer att gå eller om jag ens kommer in på något alls. Jag räknade ihop mitt merit och gissade mig fram på det jag troligtvis kommer att få i 3an och det hela blev 12,11. Jag har gjort mina val och valde dem extra meriterande kurserna som Moderna språk och matte 4. Men nu har jag lite beslutsångest och skulle kanske valt engelska 7 för den ger mer i merit men jag har ju redan svårt med den nu och vill inte riskera att få F i det så jag valde Fysik 2 ist och matte 4 vilket kommer oxå få mig att gå in i väggen i 3an.
    Vilken ska jag välja. Man kan fortfarande ändra sig i början av 3an alltså kan jag byta men är det smartast?

    På de utbildningar jag var intresserad av så är antagningspoängen från 19 uppåt. Vilket jag absolut inte har eller kommer att få. Jag ville gå på KTH för att bli arkitekt men nu vet jag inte alls som det är det jag vill göra längre. Mina andra alternativ var Umeå universitet och Lund. Jag har så sjukt mycket beslutsångest.

    Min första fråga är ju då, hur mycket hjälper hp i en sådan situation. Kan jag komma in på mitt dröm universitet som kräver 20 i merit för antagningen när jag själv badar har 12 men ligger över i hp? Eller finns det annat jag kan göra?

    Om inte, ska/ kan jag plugga upp betygen på komvux och sedan ansöka igen? Läggs det till i mina meriter sen eller hur går det till?

    Sedan undrar jag vilka utbildningar jag kan komma in på med 12 i merit och lagomt bra på hp eller dåligt om jag nu misslyckas med den med. Helst en utbildning där man tjänar bra på. För jag vill verkligen plugga vidare direkt.

    Jag har även blivit tipsad om yrkeshögskolan men hur fungerar den och vilka utbildningar där tror du passar mig som egentligen ville bli arkitekt eller annat där man bara allmänt tjänar mycket pengar på. Och vad händer om jag inte kommer in på yrkeshögskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag förstår att du är orolig när du tittar på antagningsgränserna till sådana mycket populära utbildningar som t.ex utbildningar till Arkitekt på universitetsnivå. När man tittar på löner för universitetsutbildade arkitekter, då ser man att de i genomsnitt kan ligga på cirka 45.000/månad men det är för det första för de som lyckas få jobb, över huvudet taget (vilket inte kan garanteras på förhand) och sedan får man också tänka på att det är Medellön ej ingångslön. Ingångslön kan vara mycket lägre och medellön får man kanske efter 15-20 år i yrket. Man får också ha i åtanke att utbildningar till Arkitekt på universitetsnivå är långa, fem år.
    Jämför: det finns utbildningar inom yrkeshögskola, t.ex utbildning/teknikhogskolan/cad-ingenjör som är 2-åriga; man kommer ut i arbete tre år tidigare och med mycket mindre studieskuldsumman till CSN. Yrkeshögskola är känd för att "ge jobb"; många får erbjudande om anställning innan de är klara med yrkeshögskolestudier och tagit examen. YH-utbildningar är mer praktiska (mindre teoretiska) och inkluderar ofta ganska långa LiA-perioder (lärande i arbete, en sort praktik); många får jobb på sina LiA-platser.

    Om att komma in på universitet genom högskoleprovet
    Du kan göra högskoleprovet så många ggr du vill och kan! högsta resultat kommer att gälla. Se vilket resultat du får på högskoleprovet och gör sedan en bedömning ang.dina chanser att uppnå tillräckligt högt resultat. I HP_urvalet prövas man oavsett hur höga betyg man kan men man måste tvungen vara behörig till högöskola-universitet. Svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte ta in obehöriga, men yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga (göra bedömning att den sökande har goda chanser att klara studier och därför anta till utbildningen).

    Att du är orolig och stressar dig kan negativt påverka både din hälsa och resultat av dina studier. Jag vill därför råda dig att ta det lugnt. Gör ditt bästa i varje kurs du läser (men inom rimliga gränser).
    Vad gäller val av kurser inför "trean" så är det givetvis bra att kunna mer engelska, men om du har svårt med eng6, då kan du faktiskt riskera få F i eng7, och F-betyget ger inte några meritpoäng... men du får mer kunskap i engelska även om du får F i eng7 och yrkeshögskoleutbildningar räknar inte med meritpoängen ju... så det kommer inte spela någon roll - om du söker till yrkeshögskola. Att komma in på någon utbildning kan på förhand inte garanteras... Du frågar vad händer om du inte kommer in... Jo, då har du ingen plats på utbildningen.
    Du kan söka jobb och söka till många olika utbildningar samtidigt. Ännu en sak som är bra med yrkeshögskola är att det ej finns ngn begränsning på hur många olika YH som du får söka till samtidigt och du söker till varje YH i första hand, och kan därför bli antagen till flera och t o m till många samtidigt och välja sen vilken du tackar Ja till.

    Utbildningsutbud förändras
    Man kan ännu inte veta vilka (alla) de olika eftergymnasiala utbildningar blir som blir sökbara till HT25. Men jag kan ge dig (snabblänkarna nedan) några exempel på YH-utb., som redan har beslutad start HT25 eller senare, alltså start är beviljad av MYH, myndighet för yrkeshögskola:
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/laborant
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontendutvecklare-distans
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/elkraft
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/e-mobility-ingenjör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/byggprojektledare-hallbar-byggnation
    yhguiden.se/utbildning/kyh/byggnadsingenjoer-glas-och-fasad
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/anlaggningsingenjör-järnväg
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/anlaggningsingenjor-infrastruktur
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/byggprojektör-BIM-halmstad
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/byggprojektör-BIM
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-campus-molndal/cad-konstruktor-produktutveckling (start planerad till januari 2025 och januari 2026);
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/CAD-konstruktör

    Hur går antagning till yrkeshögskoleutbildningar till?
    Jo, på lite Olika sätt; vissa antagningsprocesser innehåller tester och intervjuer, eller så erbjuds "preparand", alltså förberedande kurser under några månader innan antagningen genomförs och man antar på resultatet av en sådan kurs... även motivation som man kan visa under en intervju eller i ett personligt brev kan också tas i beräkningen... Har man någon arbetslivserfarenhet anses det ofta som ett stort PLUS "i kanten" ... alltså görs det en sammantagen bedömning: det som de som beslutar om antagning vill få fram är:
    1. kommer hen som söker kunna klara av hela utbildningen och bli anställningsbar?
    2. är hen som söker tillräckligt motiverad för att inte hoppa av mitt i utbildningen?
    Om svar på båda frågorna blir JA, då har man stor/god chans att bli antagen. Givetvis kan flera sökande finnas som både är tillräckligt förberedda och tillräckligt motiverade än antal utbildningsplatser och då måste urval göras. Här kan arbetslivserfarenhet och att man har godkända betyg i högre mattekurser och i några programmeringskurser (här tänker jag på just de branscher som du förmodligen är mest intresserad av...) än de andra sökande till samma utbildning, spela avgörande roll.
    Om du bestämmer dig för att sikta på någon specifik YH-utbildning (i första hand) är mitt råd att du väljer temat för ditt gymnasiearbete som ligger i linje med den YH-utbildningen... Det kan också bli ett plus i antagningsprocessen + att det blir lättare för dig att genomföra utbildningen (om du får ännu bättre förkunskaper i just den specifika "nischen" inom det kunskapsområde som utbildningen ligger inom).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Marie : Hej, tack för svaret! Som jag har uppfattat det nu så kan man komma in på en utbildning även fast man har för låga betyg bara man har högt på hp provet? Och gäller detta isf även de som ligger under antagningsgränsen? Sedan undrar jag om det finns andra yrken som inte är teknik eller fysikt bygg arbete. Som jag skulle kunna söka till på YH. Jag kollade upp lite om civilekonom och Konsult finns det på YH? Sedan är min sista fråga om jag har möjlighet att få upp mina meriter på komvux eller liknande som prövning och komplettering och kommer det att påverka mina antagnings chanser?
    • Milla :

      ang.högskoleprovet; med det resultatet prövas man i HP-urvalet; högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet men ger placering även i HP-urvalet där man prövas med just resultatet från högskoleprovet; i HP-urvalet konkurrerar man med den siffran som är ens resultat från högskoleprovet (helt oavsett vilket meritvärde man har på sina betyg).

      Vad gäller olika yrken och vilken utbildning man måste ha... Du får gärna kika på flera (och t o m mänga) yrkespresentationer på www.framtid.se - i nästan alla presentationer står det ett stycke UTBILDNING där man kan läsa om vilken utbildning som krävs eller rekommenderas, t.ex behöver Civilekonom ha examen från civilekonomprogrammet som är 4-årigt universitetsprogram. "Konsult" är ett arbetssätt. En "konsult" kan ha vilken utbildning som helst; hen är expert inom ngt kunskapsområde som säljer sina tjänster på "konsult-basis" alltså på "timmar vid behov", eller får tidsbegränsad anställning så länge hans/hennes expert-kunskap behövs på just det företaget eller i den organisationen.

      ang.läsa upp betygen på komvux... så får inte komvux ta in på de kurserna i vilka man redan har godkända betyg. Har man F, då kan man läsa den kursen på komvux. Har man E eller högre betyg, då hänvisas man till självstudier och prövningar. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; många vill göra prövningar och boknings-möjligheterna är få. Man får vara envis och också ha lite tur för att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Att man gör en prövning betyder inte alltid att man får högre betyg; man kan t o m få lägre betyg än det man redan haft sedan innan men då gäller ändå det högre betyget (här träder regeln fram: i fall man har flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget).