Kyckling2346383

    Hej! Jag gick Sam-beteende juridik i gymnasiumet. Jag valde att läsa språk upp till tyska 4 men blev ej godkänd i denna kurs. Sedan la jag till matematik tre på komvux året efter för att ersätta tyskan. Är det så att matte 3 nu också ger mig ett extra merit poäng som tyskan skulle gjort? Och varför är tyska F fortfarande kvar bland mina betyg? Finns det någon chans att ta bort de ifrån betygen. Är mest rädd över att F fortfarande är kvar, trots att jag lästa matematik 3 på komvux. Sedan än annan fråga är varför jag har 26 ämnen på mina betyg när man ska ha 25 (exklusive matematiken 3 ifrån komvux)? Och isåfall, hur fungerar det då? Kan man välja vilket ämne som ska bort, eller vilka ämnen brukar vanligtvis räknas bort?

    • Milla : Du glömde att uppge om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett studiebevis och det är två olika situationer som förutsätter två Olika svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Du glömde tyvärr att uppge om du gick ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett studiebevis och det är två olika situationer som förutsätter två Olika svar. I Examensbeviset kan ingenting ändras.
    Men, oavsett vilket dokument du har från gymnasiet så är Tyska och Matematik olika ämnen och kurser inom olika ämnen kan omöjligen "ersätta varandra" (med undantag av sådana närliggande ämnen som Naturkunskap respektive fysik-kemi-biologi). Språk och matematik kan i alla fall inte ersätta varandra.

    Studie- och yrkesvägledare