Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;

    för att svara på din fråga behöver jag veta:
    Vilket program läser du på gymnasiet? Vad står det i beslutet om U-kurser för dig (rektors beslut)? på vissa av gymnasieskolornas program är matematik 2 en obligatorisk kurs. En obligatorisk kurs kan inte "väljas bort".
    Hur kom det sig att du "har läst" 2650 poäng? bytte du program och tog med dig godkända kurser från det gamla programmet? eller fattade rektorn beslut om att du fick lov att läsa U-kurser (utökat program) och vad står det i rektorns beslut (vilka kurser som är U-kurser för dig)?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elias57477 :

      Jag läser Handel- och administrationsprogrammet ( innan det bytte namn om det har någon betydelse ) skolan följer skolverkets rekommendationer om U kurser vet jag. Jag har läst 2650 då jag lagt till Svenska 2, 3 Samhällskunskap 1a2 och Matematik 2. Den ända av dessa kurser jag kommer få underkänt i är Matematik 2. Jag har inte fått ta del av vad det står i rektorns beslut utan bara att han beviljat mig att läsa dessa kurser. Har redan fått godkänt betyg i Sam 1a2 och i betygmatrisen står det ¨ U ¨ bredvid betyget.

    • Milla : på yrkesprogrammen är endast matematik 1 (inom ämnet matematik) som är en obligatorisk kurs. Om matematik 2 kommer i ditt examensbevis stå med "U" (utökat program) kommer inte F i den kursen räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Men att exkludera ett betyg från examensbeviset tror jag inte din skola kommer att göra; detta för att regeln är att alla betygsatta kurser ska stå i elevens examensbevis. De betygen som är markerade med U räknas in enligt särskilda regler men F-betyget i en U-kurs påverkar inte alls (det står bara i examensbeviset utan att räknas in). Prata med SYV-en på din skola om det går att sätta matte 2 som "U"-kurs i ditt examensbevis.