Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amina!

    Elever som kommer till Sverige utan betyg saknar betyg av flera olika anledningar och det är helt olika situationer.

    1. om en elev har kunskaper men har inte fått betygen med sig

    eller

    2. om en elev saknar kunskaper (t.ex. hade ingen möjlighet att gå i skola i sitt hemland).

    Om en elev har kunskaper men inte har fått betygen med sig, så är det också två olika situationer:

    1a) det finns möjlighet att begära ut sina tidigare betyg och få de skickade till Sverige

    eller

    1b) det finns ingen möjlighet att få ut betygen.

    Beroende på vilken situation det är, så får eleven läsa de kurser som krävs för behörighet till vidare studier eller göra tester (prövningar) och bara bakräfta sina tidigare kunskaper.

    Det som oftast är gemensamt för alla elever från utlandet - att de inte kan svenska och i fall de vill läsa vidare med undervisningsspråk svenska är det ett måste att lära sig svenska för att kunna ta till sig undervisningen även i andra ämnen.

    För vidare studier kan man i vissa fall få undantag, t.ex. kan man få dispens från kravet på betyg i engelska vid ansökan till gymnasiet

    Om en nyanländ person är mellan 15 och 19 år - läser hen oftast på IM; Språkintroduktion. Sedan, beroende på personens ålder, går hen kankse över till Komvux (från 1 juli det kalenderår hen fyller 20 år). På Komvux räcker det med tre betyg: svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik - motsvarande åk9 i grundskola, för att få börja läsa på gymnasienivå. Oftast så läser man svenska som andraspråk men i matematik gör nivåbedömning/test. Från engelska kan man få undantag för vissa utbildningar på Komvux - t.ex. om man vill läsa till undersköterska (men ej om man vill läsa till Elektriker).

    Det beror, alltså, på hur gammal man är och om man saknar bara betyg eller man också saknar kunskaper. I vissa fall kan man få dispens från vissa krav och individuella bedömningar görs i vissa fall. Till högskola är det dock mycket viktigt att bli behörig, annars kommer man inte in. Till Yrkeshögskoleutbildningar och folkhögskoleutbildningar kan man få dispens (om bedömning görs att man kan klara utbildning).

    Bästa hälsningar och hör av dig om du har frågor kvar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare