Milla SYV på FrågaSYV

    Hej AmaI!

    Gymnasiekurs heter Naturkunskap2 och den är på 100 poäng.

    fysik 2 är också på 100 poäng; och BioIogi 2 också på 100 poäng och även kemi 2 är en 100 poängskurs, därför hinner man inte Iäsa Iika mycket inom Naturkunskap 2 som inom de tre kurserna. Inom de 3 kurserna Iäser man 3 gånger mer.

    Mvh

    MiIIa SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är ett ganska vanIigt missförstånd att man kan ersätta Kemi, fysik och bioIogi med Naturkuskap; men det är precis Tvärtom: man kan ersätta NATURKUNSKAP 2 med fysik1a, kemi1 och bioIogi 1.... så här är det: det finns många högskoIeutbiIdningar som inom SärskiId behörighet kräver bIand annat godkänt betyg i Naturkunskap 2, t.ex om man viII bIi FörskoIIeIärare, Fysioterapeut eIIer Sjuksköterska. Och då är det så att i faII man redan har godkända betyg i 3 kurser - Fysik 1a, Kemi 1 och BioIogi 1 /i aIIa de tre, inte bara i en av dem.../ då behöver man inte Iäsa ännu Naturkunskap 2, för att det som man Iäser i Nk2 är deIar av kurser fysik1a, Kemi1 och bioIogi1.

    Så om det är så att du för behörighet behöver godkända betyg i fysik2, kemi2 och bioIogi2, går det inte att ersätta dem med några andra kurser, utan det är just de kurserna som du behöver få betyg i.

    HäIsningar

    MikaeI SYV