jizil
    Jag har inte en bestämt fråga utan jag har många många frågor istället.
    jag kom till Sverige för nästan 2 år sedan, jag klarade språket snabbt och började YH-utbildning som VVS ingenjör.
    nu ångrar jag mig så mycket eftersom mitt språk är svag och enkel, jag kan inte hinna med mina klasskamrater, jag studerar mycket och långa tider . jag har mycket svårighet särskild i kurser som har inte teori böcker.
    när det finns bok man kan läsa och översätta, men om kursen beror på höra och förstå det ska bli alltmer komplicerad för mig.
    idag slutade jag första året av utbildningen men jag klarade inte alla kurser, jag gjorde inte LIA arbete eftersom jag hittade inget plats .
    Jag klarade inte Värmeinstallation kurs eftersom jag förstod inte den och fick jag IG.

    Jag är så ledsen, jag vill att avbryta vvs utbildning men jag kan inte bestämma mig?
    fortsätter jag med den ? eller avbryta den och söka en annan utbildning som är lättare kanske?
    eller kan jag få studera något kurs/utbildning på distans i samma tid med VVS för att inte förlora VVS !!jag vet inte kanske nästa år jag hittar LIA plats eller blir allt lättare
    men kanske också det blir svårare och jag hittar ingen LIA igen och jag slösa min tid.

    P.S jag är gift och min man är i Tyskland men vi bor inte tillsammans eftersom han vänta mig jag klara min utbildning. sedan ska jag åka till honom ditt.
    så jag känner mig jätte stressad. Jag tänker på min framtid, familj, tid tryck, CSN lån och pengar tryck.
    jag hoppas att ni kan hjälpa mig med råd.
    tack och förlåt om jag stör

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag förstår att du hamnade i en svår situation som bl a beror på att du inte kan tillräckligt mycket svenska.

    Har du planer på att bo och arbeta i Sverige eller i Tyskland?

    Att man ”förlorar tid” när man studerar tycker jag inte att det stämmer... man lär sig saker som på olika sätt kan i framtiden komma till användning.

    Angående CSN-lån: om du har för få godkända kurser från år ett, kan det bli så att du inte får studiemedel för nästa läsår och frågan är om du kan fortsätta studera om du inte får studiemedel?

    Angående LiA: om du inte själv hittade plats, borde din skola hitta LiA-plats åt dig.

    Jag tycker du behöver prata med utbildningsansvariga på din utbildning och säga till dem det som du har skrivit i denna fråga här ... du kan visa dem din fråga och mitt svar, om du vill.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      HeJ!

      Jag betyder med förlora tiden att jag är räd att fortsätta med den här utbildning nästa året också och jag få ingen LIA igen, jag kan inte klara alla ämne och får svårigheter med allt. Jag är rädd att slösa två år eller mer och till sist når jag inte betyg eller jobb heller.

      så jag vet inte vad r det bästa för mig

      att fortsätta med den här utbildning eller avbryta den och ansöka till ett annat som är kort och enkel? till exemple barnskötare! trots att mitt utbildning VVS är en framtid yrke.

      Finns det råd och sätt till att man få mer hjälp i hans utbildning, extra hjälp?

      Jag tänker mig att bo i Tyskland och arbeta där men jag vill klara mitt utbildning först

    • Liselotte : jag har nu skrivit ett nytt svar till dig med ännu ett litet tips på vad du kan göra. Kika gärna på mitt svar. Och Lycka till! L. :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

     Hej jizil!

    Det är många gånger bättre att ha utbildning från samma land där man söker jobb. Detta för att utbildningar i samma land är anpassade till just det landets behov.
    Det är inte alls säkert att barnskötarutbildningen från Sverige är gångbar i Tyskland.
    Dessutom är inte barnskötarutbildningen kort och enkel. Vad gäller språkkraven är de troligtvis minst lika tuffa som på VVS-utbildningen.
    Barnskötare pratar med barnen, med kollegorna och med föräldrar. Barnskötare måste förstå vad föräldrarna förklarar och ibland kan det vara mycket-mycket viktigt, exempelvis om barnet har någon sjukdom eller tillstånd, som t.ex diabetes eller epilepsi eller ngt. annat som kan bli livshotande för barnet och föräldrarna ska förklara för personal på dagis hur barnets sjukdom/tillstånd ska hanteras och du förstår kanske inte allt, till 100 procent.

    Angående svenska språket - jag tror inte att man i Tyskland har så mycket användning för svenska språket, om man inte lär sig svenska mycket-mycket bra och kan i så fall arbeta som guide för svenskar i Tyskland, eller som tolk/översättare.
    Svenska och Tyska språken är släktspråk, dock inte mycket nära släkt. :) Vissa ord är lika, men grammatiken skiljer sig åt rätt mycket.
    Det gör mig ont att skriva det, men du kanske inte behöver lära dig mer svenska och försöka skaffa dig utbildning i Sverige, utan du behöver lära dig så mycket tyska du kan och satsa på Utbildning i Tyskland. Tyska utbildningar är i första hand anpassade för att få jobb i Tyskland.
    Svenska utbildningar är i första hand anpassade för att få jobb i Sverige. Visst försöker man "internationalisera" utbildningar - och i första hand inom EU, men ännu funkar inte det till 100%.
    Det skulle givetvis inte skada om du kom till Tyskland med en "färdig utbildning" från Sverige, men nu har du ju svårt att skaffa dig utbildning pga du ej kan tillräckligt bra svenska. Du behöver lägga tid och kraft på att förbättra din svenska (som du tyvärr sedan kommer att glömma, om du inte använder svenska på flera år, när du bor i Tyskland - det hände mig,t.ex: "en gång i tiden" kunde jag spanska rätt bra, men inte använde spanska på 15 år och har i princip glömt nästan allt jag kunde). Språk är färskvara. Man glömmer rätt fort om man inte dagligen använder språket. Och hur och varför skulle du använda svenska i Tyskland?

    Praktiska svårigheter för dig - angående Barnskötarutbildningen
    Du blev antagen till en yrkeshögskoleutbildning. Du anses alltså ha gymnasiekompetens. Barnskötarutbildningen ligger på gymnasial nivå och du har redan utbildning på gymnasial nivå. Du blir därför mycket lågt prioriterad på komvux, om du söker barnskötarutbildning. Du har små chanser att bli antagen. Sedan OM DU BLIR ANTAGEN till Barnskötarutbildninen, tror jag du kommer att ha minst lika stora svårigheter med svenska språket som du har nu för att det ställs höga språkkrav på barnskötarutbildningen. Och ännu senare OM DU KLARAR BARNSKÖTARUTBILDNINGEN i Sverige, är det inte alls säkert att du kan få jobb på Dagis/Förskola/"Kindergarten" i Tyskland. De har sina regler och specifik innehåll i sina barnskötarutbildningar i Tyskland.

    Jag håller med Milla som rådde dig att tala med de utbildningsansvariga på din utbildning. Du kan gott visa din fråga och våra svar till dem, om du tror det kan bli till hjälp för dig.

    Det tar tid att läsa sig språk. vi alla är olika duktiga inom språk-inlärningen. För vissa personer tar det rätt lång tid i början men sedan kan det gå fort... ibland är det tvärtom; ibland är man så stressad att man har svårt att minnas.
    Jag tycker inte det rimligt eller gör någon egenlig nytta - att du ska plåga dig med svenska språken och svenska utbildningar om du har planer på att bo och arbeta i Tyskland. Kan du tyska? När kan du flytta till Tyskland? I ditt fall skulle jag försöka flytta till Tyskland snarast möjligt och jag skulle satsat på utbildning i Tyskland.
    Jag kan bara svara så som jag tycker blir bäst för dig. Jag känner inte till alla detaljer och jag "äger" inte sanningen; och du behöver inte göra som jag eller någon annan råder dig att göra. Samråd med många olika personer, dra egna slutsatser och agera som du tycker blir bäst.

    LYCKA TILL!

    Liselotte