Martin Demichelis

    Hej Jag undrar ifall ni har lite information till mig kring hur möjligheterna ser ut för min fru att flytta till Sverige och få medborgarskap. Hon bor i Marocko och vi skulle vilja bo här i Sverige. Vilka möjligheter har vi, vilka steg behöver vi ta, h Vilket tidsaspekt behöver vi räkna med i allt detta? Hon är lärare i sitt land och lär barn på grundskola, dock går hon inget lärar examen. Har i Sverige hade hon mest troligt forsokt att fortsätta jobba som nagan form av lärare med barn och unga. Hon pratar god Engelska, franska, arabiska. Jag bor I en köpt bostadsrätt sedan 6 ar tillbaka samt har en god lön. Hur ser möjligheterna ut men även vilka svårigheter finns? Är det några första steg ni kan rekommendera oss att ta i denna process?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    studievägledare är fel person att vända sig till med den typen av frågor som du har. Det är, i Sverige, Migrationsverket som beslutar i frågor om uppehållstillsltånd i Sverige och svenskt medborgarskap. Migrationsverkets hemsida är migrationsverket.se Börja med att läsa information på den sidan och i fall du inte hittar svar på just dina frågor, så ställ frågorna till de som jobbar på Migrationsverket, är mitt råd - då får du rätt svar.
    Det jag däremot definitivt kan svara på är frågor om studier och yrken. Jag vill börja med språket; bland de språk du nämnde finns inte svenska, alltså tolkar jag det så att din fru inte (ännu) kan svenska. Om hon ska bo i Sverige så är det mycket fördelaktigt att lära sig så mycket svenska som möjligt och det snarast. Vuxna nybörjare i Sverige brukar börja med SFI, svenska för invandrare. Läs gärna om den skolformen på Framtid.se/studier/sfi När man är klar med SFI förväntas man kunna svenska på den nivån som elever som avslutar årskurs 6 i grundskola kan (på ett ungefär). Sedan läser man "högstadiesvenska", motsvarande årskurserna 7-9 i grundskolan (för vuxenstuderande brukar kursen heta SAS grund alltså svenska som andraspråk grund). Efter det läser man gymnasiesvenska: kurserna Svenska som andraspråk 1, 2 och 3 (godkänt i SAS 3 krävs om man vill läsa på högskola-universitet i Sverige med undervisningsspråk svenska).
    Du skriver om att din fru jobbar som lärare men saknar lärarexamen. Har hon fullständigt gymnasiekompetens? - kan vara en svår fråga att klargöra. Hur många år gick hon i skolan (sammanlagt) på heltid? Kommer hon ha betygen med sig till Sverige? Jag råder att ta med sig alla betygen och helst även översatta eller utfärdade på engelska eller franska (det brukar inte behövas översätta till svenska om betygen är på "de vanliga främmande språk" som t.ex engelska eller franska).
    Att bli behörig lärare i Sverige kan ta lång tid. Det tar minst 3 år på heltid på lärarhögskolan att få ut lärarexamen men först måste din fru komma in på lärarhögskolan.
    Jag har, ovan, beskrivit vägen vad gäller svenska språket. Vilka andra kompletteringar hon ska behöva göra beror på hennes utbildningsbakgrund.
    Men för att jobba med barn eller i skolan behöver man inte nödvändigtvis utbilda sig till lärare, utan det finns även andra yrken som jobbar med barn eller inom skolväsendet; du får gärna titta på många yrkesbeskrivningar på www.framtid.se (en sajt där över 2.ooo yrken går att hitta); börja t.ex med att titta på
    yrke/Barnskötare
    yrke/Skolvärdinna.Skolvärd
    yrke/Modersmålslärare
    yrke/Skolbibliotekarie
    ************
    Jag vill också påpeka att man kan byta karriärbanan när man "byter land". Innan man i det nya landet börjar sträva efter att "behålla sitt gamla yrke" (från hemlandet) vill jag råda att bekanta sig med hur det yrket ser ut i Sverige. Att vara lärare i olika länder kan upplevas väldigt olika. I många länder är det lärarens ord som gäller och barnen lyder: sitter fint och inte vågar avbryta läraren eller säga emot men så är det inte i Sverige. Disciplinfrågorna i den svenska skolan kan bli ett stort hinder för lärare som kommer från andra länder och är vana vid att eleverna gör som läraren säger. Att göra studiebesök till flera skolor och helst även gå på längre praktik (innan man satsat på att bli lärare i Sverige, om man kommer från ett annat land) är att rekommendera. Det är inte ovanligt att utländska lärare (även om de har lärarexamen och mångårig arbetslivserfarenhet som lärare) väljer att i Sverige satsa på andra yrken (ibland helt utanför skolväsendet: skillnaden på förhållandena inom yrket i olika länder kan bli "för stor").
    Vid byte av land kan man se det som en "ny början" och en bra möjlighet att bli "någonting annat". Alltså, behöver man inte i fösta hand tänka på att i Sverige jobba inom samma yrke som man hade i sitt hemland.
    Din fru får givetvis tänka själv och göra som hon tycker blir bäst för henne. Jag tänkte bara dela med mig av de erfarenheter som jag känner till.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare