Pilot ?

    Vilka behörigheter behöver jag ?

    • Milla :

      Menar du vilka gymnasiala betyg du behöver eller menar du "allt" som krävs för att ha en rimlig chans att börja pilotutbildning? Och vilket av de "pilot"yrken som du vill utbilda dig till? Läs gärna mitt "svar" och svara på frågorna jag ställer, så återkommer jag till dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Pilot är ett samlingsnamn för några olika yrken: Helikopterpilot, Drönarpilot, Trafikflygare ("civil-flygplans-pilot"), Stridspilot och Helikopterpilot inom FM. Jag vet inte vilket yrke du menar att du vill utbilda dig till... du får gärna svara på den frågan för att ge mig möjlighet att ge dig rätt svar på din fråga.
    Kika gärna på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - i de flesta yrkespresentationerna på den sajten finns även information ang.vilken utbildning som (i Sverige) krävs för just det yrket.
    Utbildningar till HelikopterpilotDrönarpilot och till Trafikflygare ligger i Sverige inom yrkeshögskola men kan också finnas som privata utbildningar (hos privata skolor). Utbildningar till Stridspilot och Helikopterpilot inom FM ges av Försvarsmakten (FM).

    Studie- och yrkesvägledare