Lukas
    Hej jag skulle vilja bli pilot men vet inte riktigt vilket gymnasie program jag ska gå på och jag vet inte om jag klarar dom kraven som finns för att bli pilot med tanke på mina betyg ma:E, fy:E, teknik:E alla andra betyg är D eller högre men det är just dom tre programmen som jag är orolig över, Så snälla hjälp vilket program ska jag gå ( det behöver inte vara ett högskoleförbererande progam men helst) ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Lukas!

    Det finns flera olika yrkeshögskoleutbildningar till Pilot i Sverige idag - bl a kan man utbilda sig till Helikopterpilot och till Flyglärare

    Behörighetskraven kan ändras på den tiden som återstår innan du kan söka till en eftergymnasial utbildning men som det är idag så kräver pilotutbildningarna bl a godkänt betyg i Fysik från gymnasiet. Eftersom Fysik läses om obligatorisk kurs enbart på Naturvetenskapsprogrammet och på Teknikprogrammet + på ett specialprogram Flygteknikutbildning - så är det i så fall ett av de tre programmen som jag rekommenderar i första hand.

    Specialprogrammet "Flygteknik" finns på 9 gymnasieskolor i Sverige och jag rekommenderar att du kikar på skolornas presentationer på www.gymnasieguiden.se och överväger att söka till en eller flera skolor som erbjuder FTU.

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA