Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Programmerare är i Sverige ett av de många så kallade icke-reglerade yrken. Se gärna Framtid.se/yrke/programmerare
    Att yrket är icke-reglerat betyder att arbetsgivare får anställa med vilken tidigare utbildning de själva finner passa (finns inga förbud mot att anställa på grund av krav på viss utbildning). Men eftersom det finns många sökande med högre utbildningar inom DATA-IT så är det ganska osannolikt att en person utan gymnasiekompetens blir anställd som programmerare. Dock är det inte förbjudet för dig att söka vilket jobb som helst och arbetsgivare får anställa dig "som du är nu" om hen finner din kompetens vara tillräcklig.
    Men om du, som du skriver om i din fråga, saknar behörighet och inte heller gått på gymnasiet, så rekommenderar jag att du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att tillsammans med studie- och yrkesvägledaren på komvux göra planering mot examensbevis. Se om komvux i din kommun erbjuder något yrkespaket inom DATA-IT t.ex utbildning till Nätverkstekniker, Datatekniker eller någonting liknande. Alternativt försök i din examen från komvux inkludera så många olika datakurser som möjligt, t.ex kurserna inom programmering, webbutveckling och kanske även inom CAD och BIM.
    När du fått ut din komvuxexamen, rekommenderar jag att du söker till många olika Yrkeshögskoleutbildningar. Utbud av utbildningar förändras och du får se på www.yhguiden.se senare, när det börjar "närma sig" men du får redan nu gärna kika på några exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/cybersakerhet
    utbildning/campus-varnamo/javautvecklare
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare

    Studie- och yrkesvägledare