Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jaja!

    För att bli Fysioterapeut läser man på Fysioterapeutprogrammet på högskola/universitet. Särskild behörighet till den utbildningen är godkända betyg i Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2 ** och Samhällskunskap 1b.

    ** Naturkunskap 2 kan man ersätta med bland annat en kombination av tre kurser: Fysik1, Kemi1 och Biologi1.

    Jag hoppas du redan har godkända betyg i Idtorr&hälsa 1, i Matte 2 och i Samhällskunskap 1b. Nu återstår det Naturkunskap 2. Eftersom du förmodligen har godkända betyg i Kemi 1 oh Fysik 1 - kan du välja läsa Biologi 1 eller Naturkunskap 2, en av de kurserna - för att bli behörig.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag har nu samrått med expert på Skolverket och fick svar att det inte finns förbud (än i alla fall) att läsa Naturkunskap 2 på Teknikprogrammet (trots att delar av den kursen läses i Kemi 1 och Fysik 1) - men att det är "på gång" att det kommer att bli förbjudet och därför råder jag dig att läsa Biologi 1. Skulle du få Naturkunskap 2 tillsammans med betyg i Kemi 1 och Fysik1 in i ditt Examensbevis - kan ett sådant Examensbevis bli ifrågasatt av Antagning.se när du söker till högskola/universitet.

    Det är upp till SYV och Rektor på ditt program att avgöra men mitt råd är att du läser Biologi 1 och inte Naturkunskap 2.