Jalla
    hej, hur går jag till väga om jag vill bli vårdlärare?
    • Jalla : jag vet att jag måste då läsa högskoleutbildning men frågan är om jag måste först läsa vård och omsorg programmet gymnasienivå eller/och jobba inom vården och därefter kan jag ansöka till yrkeslärare programmet??
    • : Hejsan!
    • Julia : Hej Gustav! du kan skriva kommentarer till både frågor och svar - men du kan också ställa en ny fråga på https://www.fragasyv.se/fragor/ny

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du är intresserad av att bli Vårdlärare och jag vill försäkra mig om det är samma yrke som du och jag tänker på - se här, http://www.framtid.se/yrke/yrkeslarare är det yrkeslärare på gymnasiet som du vill bli eller menar du någonting annat?

    Om du menar just det, att undervisa på gymnasiet i Vårdämnen, då kan du läsa på Skolverkets hemsida>> där det bl a framgår att man kan få tillvidare anställning även utan lärarlegitimationen, om man söker jobb som yrkeslärare.

    Mer inforamtion finns här>>

    Om du vill bli behörig vårdlärare, gäller följande:

    dvs man måste ha "relevanta yrkeskunskaper" = ha arbetat inom det yrkesområde i några år eller eftergymnasial utbildning, dvs det räcker inte med att ha gymnasieutbildning till undersköterska, utan man måste i så fall utbilda sig till t.ex Specialistundersköterska på yrkeshögskolan>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia syv