Abdulah

    Hej jag går sista året nu på gymnasiet och kommer bli 19 i augusti. Jag behöver höja min betyg på olika ämne ungifär 5 ämne. Jag kollade upp och sökte om prövning och liknande och då såg jag att man måste vara 20 för att göra prövning eftergymnasiet! Min fråga är att måste jag vara 20 för att göra prövning även när jag känner folk som behövde inte vara det, och i så fall vart kan man göra det? Vill också säga att när jag pratade med min syv i skolan så sa hon ja man behöver men när jag ringde vuxenutvildningen så sa de nej men när jag ringde de igen så sa de vi vet inte så vad är sanningen! Mvh Abdulah

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i hela Sverige. Någon 20-års-gräns för att kunna göra prövning känner jag inte till.
    Kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Det där med att "vara 20 år" (oklarhet kring det) kanske kommer från den bestämmelsen att för att kunna börja läsa på komvux gäller (I VISA FALL) FÖLJANDE: från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år men det gäller de som inte sedan innan har avslutat en 3-årig gymnasieutbildning på ett nationellt program + att prövningar erbjuds även på andra ställen än just "komvux" t.ex finns i vissa städer PRÖVNINGSENHETERNA eller så anlitas det privata skolor för prövningar.
    Så, min fasta uppfattning är att du inte behöver tänka på din ålder utan när du är klar med gymnasiet (går ut med examensbevis eller studiebevis) kan du direkt börja leta var du kan anmäla dig till prövningar: du kan leta i hela Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Abdulah :

      Ok så som jag har förståt och hur jag själv sökte och frågade så ska jag bara ansökte till prövning genom kommunernas hemsidor. Har jag rätt om inte kan du snälla länka platser där jag kan ansöka för de. Sist ska jag ringa upp min vuxenutvildning och kolla med de eller vad ska jag göra, för att enligt de så sa de att man får inte gör prövning innan man har fyllt 20! ska jag prata med någon annan kollega eller vad ska jag göra?

      Mvh Abdulah

    • Milla : ring till skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200. Fråga skolverket om åldersgräns för prövningar.
    • Abdulah : Ok jag gör så och vi får hoppas för det bästa!