Yona
    Hej!
    Jag är snart 17 år och går i gymnasium i mitt första år.
    Jag vill jobba och får pengar men jag vet inte vem jag kan fråga för att få hjälpa av.

    Jag gick till kommunen och frågade de om de kan hjälpa mig och hitta jobb men de sa att de hjälper inte med såna saker, sedan frågade jag mina föräldrar men de sa att de vet inte men det verkar att de bryr sig inte.
    Jag får 500 kr i månaden från mina föräldrar, men tyvärr räcker den inte.
    Jag betalar nästan allt jag behöver (kläder, smink och godis, osv).
    500 kr räcker inte för att jag ska kunna gå ut med kompisar eller göra en aktivitet som kan kosta mer en 200 kr.
    Jag tänkte att jobb kan hjälpa mig och kunna ha mer pengar i min plånbok, men vem kan jag fråga för att kunna få hjälp att skaffa ett jobb?
    Eller vad kan jag göra för det?
    Mvh Yona
    • Julia : Läser du på gymnasiet? Vilken utbildning i så fall: program och inriktning? Om du går på ett yrkesprogram, ingår praktik (APL) och många ungdomar kan få sitt första jobb på eller via sin APL-plats.
    • Yona : Jag läser naturvetenskapsprogrammet år 1 i Lerums kommun.
    • Julia :

      I NA ingår tyvärr inte praktik, så det är då svårare att snabbt komma in på arbetsmarknaden. Om du är folkbokförd i Lerum, se gärna information på lerum.se/arbete-for-ungdomar där det står att Lerums kommun brukar lotta ut 140 sommarjobb. Jag kan inte se uppgift när ansökan öppnar; det står på sidan att när det blir dags att söka, ska man på den sidan se att det är dags. SYV och/eller kurator på din skola borde kunna svara om när ansökan brukar öppna - för att söka feriejobb i Lerum.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Yona!
    Det är ofta svårt att få sitt första jobb, och speciellt om man är under 18år. När man är under 18år finns det många begränsningar vad man som arbetstagare får och inte får göra, t.ex får man inte jobba vissa tider på dygnet, inte jobba ensam och inte får ta ansvar för pengar eller värdesaker. Man har inte heller körkort om man är under 18år och får inte "ingå avtal" pga man är icke-myndig... det är många olika begränsningar och många arbetsgivare tycker det är jobbigt att handskas med det, utan anställer i stället någon som är över 18år, har körkort, får jobba alla tider på dygnet och helst även kan något yrke, t.ex är utbildad undersköterska eller har varit på praktik under sin gymnasieutbildning (APL, arbetsplatsförlagd lärande, ingår i alla yrkesprogram med minst 15 veckor).
    Det är bra att du vände dig till olika ställen och försökte få hjälp med att få extrajobb, men tyvärr är det ditt eget "problem": ingen har i uppgift att fixa jobb till dig.
    Se om du får några tankar och tips från framtid.se/yrke/extrajobb

    Prata också med dina vänner och bekanta, t.ex med klasskompisar och övriga personer du känner till exempel inom familjen och dina grannar, fråga om några av dem extrajobbar och i så fall var; sök jobbet där de jobbar! Du bör själv söka jobb, vända dig till arbetsgivare, svara på jobbannonser/platsannonser, skicka in Intresseanmälan: personligt brev där du berättar vilken nytta du kan tillföra det företaget eller organisationen där du söker jobb.
    Kommuner hade (i alla fall innan "corona") ofta ett antal sommarjobb för ungdomar (t.ex i Göteborg brukade en av fyra ungdomar som anmälde sig till kommunala sommarjobb få jobbet under en månad på sommaren, men de andra tre av fyra, alltså 75% blev utan - det är konkurrens om jobben).
    Tips! fråga dina föräldrar om du kan hjälpa mer hemma med att städa, handla, sortera och slänga hushållsavfall, tvätta fönstrena, sköta om krukväxterna och annat hushållsarbete och för det få högre månadspeng. Har din familj släkt och vänner som bor inom pendlingsavstånd från din bostad eller din skola, så kanske du kan hjälpa i deras hem med  att städa mm, kanske "babysitta" släktingarnas barn några timmar i veckan?
    I vissa hyreshus kan hyresgästerna utföra trappstädning och få reducerad hyra (eller får lön för trappstädning). Undersök den möjligheten om du vill.
    Allmänt gäller:
    i Sverige får man börja jobba när man fyllt 13 år, men det finns inte något jobbgaranti, alltså man får jobb om man lyckas få jobb. Det är tyvärr så att även personer som har omfattande meriter i form av yrkesutbildning, körkort och tillgång till bil, tidigare arbetslivserfarenhet och är duktiga, pålitliga, flexibla och har många andra bra egenskaper kan under långa perioder vara arbetslösa. För en mycket ung person (under 18år) som inte har tidigare arbetslivserfarenhet och inte har lärt sig något specifikt yrke, som t.ex undersköterska, kan det många gånger vara näst intill omöjligt att få ett jobb (och speciellt om du kan jobba endast vissa tider, när du inte är i skolan + får ej jobba sent på kvällen eller på nätterna, då du är under 18år).

    Du kan också alltid prata med SYV på din skola. Hen har kanske några bra tips till dig, bland annat borde hen kunna ge dig svar om din hemkommun kommer till nästa sommar anställa ungdomar för sommarjobb (ansökan om de jobben görs ofta tidigt på våren och ibland så tidigt som i januari-februari, missa inte ansökningstiden). Även andra ("vanliga") sommarjobb brukar man ofta söka tidigt - t.ex är det inte ovanligt att sommarjobben för kommande sommar är tillsatta redan i mars (men sedan händer det "saker": folk kan inte alltid ta jobbet t.ex på grund av sjukdom eller andra omständigheter som de inte rår över) och då kan sommarjobben utlysas "akut" under sommaren, även så sent som i slutet av juli eller början på augusti. Problemet för dig blir att du då fortfarande inte är 18år och om du inte sedan innan har arbetslivserfarenhet eller yrkesutbildning, så är chansen inte stor att du får jobbet, men om du inte försöker, då blir det garanterat inte något resultat. Om du försöker, då finns i alla fall en chans att du kan lyckas! FRåGA SYV önskar dig lycka till och håller tummarna för dig!

    Hej igen!

    Vi vill också tipsa dig om eventuell möjlighet att tjäna pengar genom UF-företagande (Ung företagsamhet); eleverna som driver UF-företag får ta ut lön från sitt UF-företag och på så sätt tjäna pengar på UF-företaget. Vanligast är att man i slutet av läsåret, på rätt sätt,  delar upp pengarna mellan alla medlemmar i företaget.

    Om inte din gymnasieskola erbjuder UF-processutbildning inom ett program, har eleverna ofta möjlighet att välja kursen "entreprenörskap" som individuellt val. Många gymnasieskolor väljer UF-processutbildning i entreprenörskapskursen (processutbildningen passar, annars, på flertalet andra kurser också). UF grundutbildar lärarna och delar med sig av material som är relevant för UF-koncept. Om en enskild elev vill bli UF-företagare behöver den eleven ha en registrerad UF-lärare som undervisar (vilket UF hjälper till med).
    Läs gärna mer om detta på gymnasieguiden.se/UF och på ungforetagsamhet.se

    • Yona : Jag vill tacka dig för din svar. Jag kommer att försöka skicka hitta jobb och jag kommer att anställa mig hos kommun så att jag får sommar jobb. får
    • Julia : Bra att du tycker mitt svar blir till hjälp för dig. Anmäla dig gärna till sommarjobb hos kommunen, om möjlighet till det ges i din kommun. Fråga också gärna både kurator och SYV på din skola vilka möjligheter som finns just i din kommun: både vad gäller sommarjobb och andra jobb/extrajobb.