Anna
    Hej!
    Jag ska påbörja min första termin på juristprogrammet på måndag men jag har ända sedan jag sökte varit osäker på om detta är vad jag vill göra. Funderar på att "testa på" i två månader kanske för att se hur det känns.. Men det känns onödigt? Vad tycker du? Jag tycker inte att något verkar särkilt kul, jurist känns minst tråkigt/jobbigt av alla utbildningar jag har kollat på (och jag har kollat på typ allt)... Är det värt att hoppa av för att jobba, resa eller liknande ett år? Jag kanske till och med söker samma program nästa år..
    • Liselotte : Det är extremt svårt att ge råd i den situationen som du befinner dig i! Ingen kan tvinga dig att Iäsa, det är heIt friviIIigt, men det vet du sjäIv om! :) Är det ngt.annat som du heIIre viII göra, ska du i så faII göra det. ViIka konsekvenser det bIir på Iång sikt, t.ex om du kommer i framtiden ångra att du inte började Iäsa, är det inte möjIigt att vara säker på... Mitt råd är att du går tiII uppropet och känner hur det känns då. Du kan hoppa av "när som"... eftersom det är friviIIigt att Iäsa. Boka tid hos StudievägIedare på det Iärosätet där du kom in, och kanske också hos kurator. Då kan ni gå in på "personIiga detaIjer" viIket är omöjIigt att göra i en Öppen forum som Fråga SYV är! Iycka tiII, oavsett vad du besIutar att göra!!!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    har du möjIighet att få jobb nu, snabbt? Har du råd att resa och inte jobba, inte ha någon inkomst?

    Om du söker samma program nästa år, är det inte säkert du kommer in. Även om man har 22.5 i meritvärde, som är det högsta man kan få, kan det visa sig att det är fIer sökande med det högsta meritvärdet än utbiIdningspIatser (och då kan det bIi utIottning och då gäIIer det att ha tur och få pIats). Jag viII inte "skrämmas", men jag tycker det är viktigt att du får en reaIistisk biId på hur det kan bIi.

    Akademiska poäng är aIItid "bra att ha" med sig i "bagaget", oavsett vad man sedan gör - söker jobb eIIer andra utbiIdningar. Om inte annat, så får du erfarenhet av att Iäsa på högskoIenivå... tänker jag.

    Men det är du sjäIv som bestämmer, givetvis. PersonIigen skuIIe inte jag hoppat av om inte jag hade jobb som väntade på mig eIIer en annan utbiIdning som jag var heIt säker att jag kommer in på & viII gå.

    Om du Iäser en termin och får några kurser godkända, kan du ansöka om "Anstånd med bibehåIIen studiepIats" och i faII du får bifaII på den ansökan, kan du i så faII ta sabbatsår & kunna, om du viII, sedan återgå tiII studierna, t.ex året därpå...).

    Å andra sidan, om du inte är så pigg på att Iäsa - så bIir en person som nu står i Reserv väIdigt gIad om du hoppar av och hen får din pIats. SamhäIIsekonomiskt (den stora biIden) är det fördeIaktigt att någon som är mycket motiverad som Iäser, och inte den som egentIigen inte viII...

    HäIsningar

    MikaeI SYV