Martina
    Hej! Jag har börjat gymnasiet nu den här hösten. Pågrund av min ångest har jag fått mycket frånvaro och det har blivit så dåligt att jag knappt kan gå i skolan längre. Vill verkligen inte hoppa av gymnasiet så undrar om det finns ett annat alternativ. Som att ta en paus. Jag undrar om man kanske kan läsa en termin eller andra året på distans, alltså på online skola och sedan komma tillbaka till den skola jag nu gått på snart en termin. Det blir lite som dem som pluggar utomlands ett år på svensk skola. Har läst att onlinegymnasium även är ganska flexibla med vilka kurser man pluggar så kanske kan se till att jag pluggar det min klass gör när jag är borta?

    Hoppas verkligen att det här skulle kunna vara ett alternativ!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Martina!
    Väldigt tråkigt att du inte har mått bra. Jag beklagar detta och hoppas att du blir bättre inom mycket kort.
    Har du kontakt med läkare eller psykolog? Får du någon behandling?
    Har du pratat med kurator eller skolpsykolog på din skola?

    Distans undervisning som du kan söka till - finns på den här skolan:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Annars så kan din kommun köpa distansundervisning till dig på t.ex. Hermods
    men det är dyrt och kommunen kan svara att de inte har råd, tyvärr. Eller så ska de under lång tid utreda om det verkligen så att du behöver just distansundervisning eller om det kan lösas på något annat sätt.

    Tyvärr så finns det inte snabba och självklara lösningar, men du kan ha tur och din kommun kanske snabbar på och köper distansundervisning för dig. Det är upp till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Angående "ta paus" - så undrar jag om du menar att vara sjukskriven under en period ... och ja, om läkare eller psykolog sjukskriver dig - så behöver du inte gå i skola under den perioden som du är sjukskriven.
    Det är upp läkaren eller psykologen att bestämma om du kan läsa på deltid eller inte alls.

    Det finns många olika alternativa lösningar och mycket beror på vad du själv vill, vad dina vårdnadshavare säger (du är inte myndig än), vad din kommun har för ekonomiska möjligheter och på vad sjukskrivande läkare eller psykolog tycker blir bäst för dig.

    Du får gärna läsa info som vi sammanställde här: http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Kanske någon av de alternativen som nämns i texten där (länk ovan) - skulle kännas som den bästa lösningen för dig.

    Återkom gärna och berätta hur det går.
    Jag blir glad om någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Håller tummarna!
    ANNA