Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, fick du F i både matte 1b och 2b? Du har alltså fått ut ett Studiebevis när du gick ut gymnasiet, stämmer det?
    Vänligen uppge vad dokumentet heter som du fick ut när du gick ut gymnasiet och vilka betyg du har i ämnet matematik. Även F är ett betyg.
    Vidare berätta också om du läste "någonting" efter gymnasiet. All den information behöver jag för att få möjlighet att ge dig rätt svar på din fråga.
    Annars, så står det om behörighet kring den utbildning du är intresserad av, följande: "Antagningsvillkor: 3 år gymnasie eller motsvarande, inträdesprov vid testdag." ... "eller motsvarande" tolkar som att de kommer göra en bedömning och kan bedöma dig som behörig även utan godkänt betyg i matematik, så jag skulle definitivt råda dig att söka. Min uppfattning är att inträdesprovet kommer ha störst betydelse i antagningsprocessen.
    Annars, så (allmänt, inför din framtida karriär) så tänker jag på att det skulle gynna dig att försöka få ut Examensbevis från komvux. Om du kan få godkänt betyg i kursen Matematik 1a så borde du kunna ta ut examen från komvux. Mer matte än godkänt i matte 1a är ej obligatorisk att ha i t.ex examensbevis från komvux inom "samhälle-humaniora". Ansök om att läsa matte 1a på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Kanske kan du läsa med lärarledd undervisning i låg takt? Även om du jobbar eller studerar ngt på dagtid så kanske du kan läsa på en kvällskurs på komvux? Lärarledd undervisning ges i första hand på dag- och på kvällstid men i viss mån även på "flex". Prata med SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta hjälp av en bra gratis sajt www.matteboken.se
    Du har väldigt många år kvar till pension och att ha examensbevis som bekräftar din fullständiga gymnasiekompetens kan gynna dig i många olika situationer.
    Jag vill nu också ge dig kontaktuppgifter till personen som är ansvarig för den utbildningen som du är intresserad av: Ulf Svenning 0411-55 89 05 [email protected]
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare