Sara

    Jag som person vill hjälpa människor på alla sätt jag kan. Jag intresserad mig i frågor om orättvisor såsom migration segregation osv. Jag läser just nu ekonomi programmet på gymnasiet och funderar på att söka något på högskola såsom socionom eller statsvetenskap. Jag vill göra skillnad och kunna ha en titel bra nog att kunna göra skillnad. Problemet är att jag vet inte vilka yrken som finns inom exempelvis att hjälpa familjer och ungdomar med frågor inom migration eller andra orättvisor. Jag skulle vilja ha praktik eller någon erfarenhet i ett land såsom USA och jobba med ungdomar eller med migration för att hjälpa människor att stanna osv. Jag skulle även kunna tänka mig jobba som advokat för migrationsfrågor men man måste väll ha en jurist utbildning då? Kan du hjälpa mig vet inte vad jag har för alternativ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    i Sverige gäller det att ha examen från juristprogrammet (4,5 årig högskole-&universitetsutbildning) som grund om man vill bli Advokat, eller jobba som "migrationsjurist" eller "människorättsjurist" (skriver de "yrken" i "..." för att arbetstitel är många gånger annat, t.ex Beslutsfattare på Migrationsverket).
    Det finns annars några fler "juridiska yrken" än endast Jurist. På Framtid.se/yrken/juridik beskrivs cirka 30 stycken.
    Hur det är i USA, kan vara olika i olika delstater. Hur gångbar svensk juristexamen är i USA är svårt att säga för oss här på FRåGA SYV. Det kan nog bero på vilken delstat man vill jobba i och med exakt vilka frågor. Tänker man i första hand satsa på "internationell karriär" inom juridik, så kanske är det i så fall bättre att försöka skaffa sig antingen utbildning i det landet där man vill jobba sen, eller läsa Internationell rätt på högskolenivå i Sverige, och inte mot juristexamen.
    Du får gärna titta på listan av högskolekurser och program på de svenska lärosätena: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=internationell%rätt