Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    titta gärna på framtid.se/yrke/sonograf, avsnitt UTBILDNING där, i presentationen. Och kika också gärna på en annonsen om ledigt jobb som Sonograf/ultraljudsbarnmorska: arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser/27543778 - det står att man bör vara utbildad barnmorska + ha arbetslivserfarenhet på minst 1 år från arbete som barnmorska inom öppen vård/mödravård. Du får gärna fråga studievägledare på barnmorskeprogrammen om man inom den utbildningen lär sig "ultraljuds"-teknik/sonografi? Jag kan tänka mig att den spets-kompetens kan ges utbildning inom av en arbetsgivare, efter anställning (alltså som "arbetsplatsförlagd utbildning"). Arbetsgivare kan också köpa en så kallad "uppdragsutbildning" bland annat på universitetsnivå, om det behövs.
    Så, mitt förslag är att du utbildar dig till barnmorska och ser sedan om det blir möjligt att specialisera sig mot ultraljud/sonografi under barnmorskeutbildningen eller efter den. Reglerna och var utbildningarna finns och innehåll i utbildningar kan också ändras över tid, så det är ibland svårt att på lång sikt planera i detalj, utan man kanske måste få reda på delikterna kring spetskompetens senare, när det börjar "närma sig".

    Studie- och yrkesvägledare