SaraTson

    Jag har precis börjat plugga till socialpedagog. Men har märkt att mycket av det vi läser är mest inriktat för jobb inom missbruk, med kriminella och med individer med mentala svårigheter. Jag är mer intresserad utav att jobba inom en mer samtalsterapeut-roll. Jag har spanat runt lite på olika jobbsök-hemsidor och majoriteten av jobben som söker socialpedagoger är jobb som exempelvis behandlingsassistent och boendestödjare. Detta får mig att fundera på om jag valt fel utbildning. Är det värt att fortsätta, trots att de flesta jobben efter utbildningen är roller som jag inte kan se mig själv jobba i?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Av din fråga framgår att du vill jobba som samtalsterapeut. Kika gärna på  en yrkespresentation Samtalsterapeut på Framtid.se  och du kan fylla i ett formulär där i yrkespresentationen och få förslag på relevanta (rekommenderade) utbildningar.
    Annars tänker jag så här:
    Att du även har utbildning till Socialpedagog i bagaget (om du vill jobba som Samtalsterapeut kan, enligt min åsikt, inte skada utan kan faktiskt hjälpa); detta för att utbildningar till socialpedagog ger en bred kompetens och man kan efter utbildningen arbeta inom socialt vård- och behandlingsarbete i många olika verksamheter. Om du idag inte har något annat du kan "hoppa på" (snabbt/direkt) t.ex snabbt få ett jobb eller komma in på någon utbildning, så kanske det är "lika bra" att försöka hänga med i utbildningen som du läser (i alla fall fram tills dess att du har ett annat realistisk alternativ till sysselsättning och försörjning som du kan byta till) ... bara ett förslag från min sida, som du får fundera över och bestämma själv vad du vill göra. Beslutet ligger hos dig. Det är två helt olika situationer:
    - om du har ngt annat att börja med - jobb eller andra studier
    eller
    - om du (i fall du hoppar av utbildningen) blir utan sysselsättning och utan inkomst.
    Bred kompetens (att man har även "någon annan utbildning" som i ditt fall inte ligger helt utanför det kunskapsområde som du vill jobba inom, är, enligt min erfarenhet en stor fördel). Du kan utbilda dig både till socialpedagog och till samtalsterapeut och har i så fall mycket bredare kompetens som förhoppningsvis kommer att efterfrågas på arbetsmarknaden och du kan få lättare att få jobb och även om du startar eget så kan du ha lättare att skaffa kunder i fall du kan påvisa att du har bred kompetens.

    Studie- och yrkesvägledare