Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Göteborgs universitet skriver bland annat följande (på sin webbplats): "Kandidatprogrammet Liberal Arts är en bred humanistisk utbildning med tyngdpunkt på kritiskt tänkande, diskussion och analys. Det innebär att du får en gedigen bas för såväl fortsatta studier som en yrkeskarriär." Även Södertörns högskola erbjuder kandidatprogrammet i Liberal Arts, enligt vad jag kan se i alla fall. Utbildningsutbud förändras, dock och även innehåll i programmen kan förändras och ibland sker det med kort varsel och förändringen kan vara rätt stor. Så, det är viktigt att du, som potentiell sökande, håller dig med aktuell information.
    Den utbildning som du är intresserad av är inte en yrkesutbildning och leder därför inte till ngt specifikt/konkret yrke. Det finns ett antal jobb/yrken där arbetsgivare kräver "vilken som helst utbildning á 180 högskolepoäng". Några exempel på sådana yrken/arbetstitlar är: FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.
    Du kan också kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningen ges och fråga om de har gjort någon sort uppföljning på senare tid och kan därför svara vad deras f d studerande gör efter utbildningen. Min gissning är att många läser vidare på avanceradnivå (kurser eller magister eller masterprogram), och att de övriga gör "allt möjligt", alltså både startat eget eller jobbar på diverse olika ställen och att de fick jobb där kan i mångt bero även på deras "övriga meriter", och inte endast på det faktum att de fick examen från just kandidatprogrammet i Liberal Arts. Exempel på sådana "övriga meriter" är att man kan vissa språk, att man har värdefulla personliga kontakter eller att man har tidigare jobbat inom någon bransch som i kombination med kandidat i Liberal Arts ger den unika kompetensen som just den arbetsgivare efterfrågade vid anställningstidpunkt.

    Studie- och yrkesvägledare