Eduard

    Hej! Jag undrar om ni kan svara på min fråga angående vilka tider kuratorer jobbar? Skolkuratorer och kuratorer i vården, om det är någon skillnad mellan dom? Jag vill nämligen ha ett jobb där man börjar tidigast 9 på morgonen, har svårt att börja tidigare. Jag tar gärna tips på andra jobb där man börjar 9 på morgonen. Tack! Eduard

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Eduard!
    Kurator inom hälso- och sjukvården kan behöva jobba bland annat på de så kallade "obekväma arbetstider" som kväll, helger och till och med på nätterna.
    Skolkurator brukar jobba på de tider där eleverna är i skolan. Skolorna (grund- och gymnasieskolorna) brukar öppna vid 7.30 så att lektionerna kan börja vid 8-tiden på morgonen, men jag tror det är möjligt att förhandla så att man som kurator på grund- eller på gymnasieskola börjar jobba kl.9 (kurator kan behöva delta i öppna hus och föräldramöten på skolan). Öppna hus på gymnasiet hålls ofta på lördagar och föräldramöten brukar äga rum på kvällstid på vardagar (t.ex från 18.00 till 20.00 mitt i veckan). Mot att kurator deltar i aktiviteter som öppna hus och föräldramöten eller mot att hen träffar elever tillsammans med deras vårdnadshavare sent på eftermiddagar (i alla fall ibland), kan jag tänka mig att hen kan få lov att komma till skolan till 9 kl. på skoldagar. Men egentligen är det en förhandlingsfråga mellan en arbetsgivarfe och en arbetstagare.
    Du frågar också om tips på vilka jobb som börjar kl.9 på morgonen, ej tidigare på dagen. Jag kan inte uppge en fullständig lista men av erfarenhet vet jag att de flesta "kontorsjobb" brukar erbjuda möjlighet till "flex" så att man kan börja jobba mellan 7 och 9 på morgonen. De som börjar kl.9 slutar senare än de som börjar innan kl.9 - det är det som kallas "flex"/flexibel arbetstid.

    Studie- och yrkesvägledare