mak

    Hej jag går i vård och omsorg åk 2 och jag vill sen gå vidare till jurdiskprogram de som jag behöver är grundläggande behörighet med samhälle b eller 1a1+ 1a2 och historia b eller 1a1 och 1a2 jag läser nu samhälle 1a2 och jag har läst samhälle 1a1 jag kommer läsa näste år historia 1a1 och då kommer jag sakna historia 1a2 därför jag har pratat med annan skola om jag kan byta och läsa istället historia 1b och de har dom sagt att de är möjligt men de är beror på schemat så jag vet inte ens och jag är inte säkert om jag kommer byta nästa år eller inte min fråga är kan jag bli antagen förtum histora 1a2 eller läsa att läsa jurdisk och histora 1a2 tillsamans. annan fråga jag har tills nu engelska grund och jag vill tenta den här åren till engelska 5 men problem är att vår lärare är sjuk och de är kommit nya vikarie men vår rektorn säger att jag måste vänta till november för att då kommer komma min engelska lärare och hon vill att han ska bedöma mig min fråga är kommer jag hinna bli klart med engelska 5 om jag kom så försänt är engelska bara nationellt prov eller måste man göra uppgifter som man måste bli klar med. Och om de är så att jag har inte hunnit med engleksa 5 den här året och läser jag den tills näste och då kommer de bli att jag kommer inte läsa engelska 6 och min fråga om de är så att jag inte kunde läsa historia 1a2 och engelsa 6 är kan jag välja de kurser som jurdiskprogram läser första året och i sommaren och läser histora 1a2 samt engleksa 6 och sen går jag till jurdiskprogram och då kommer jag inte tappa 1 år

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill komma in på juristprogrammet som är ett av universitetsprogram då måste du bli helt och hållet behörig (detta för att obehöriga sökande deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats på de svenska högskole- och universitetsutbildningar och det går inte att göra undantag från den regeln).
    Det (att man behöver vara behörig) gäller både program och kurser på högskolor och universitet i Sverige. Så, om du planerar läsa de kurser som ingår i juristprogrammet som fristående (om det blir möjligt att söka läsa de kurser som fristående, vilket jag inte alls är säker på...) så måste du hur som helst ha Grundläggande behörighet (och den inkluderar godkänt betyg i kursen engelska 6).
    Vad gäller historia 1b eller historia 1a1 + 1a2, så vet jag inte om de kurser som du tänkte läsa som fristående kräver just historia för särskild behörighet (jag tvivlar annars på att det går att läsa alla kurser som ingår i juristprogrammets första år som fristående, men det får man se när det "gäller"... detta för att utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden). Om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning som börjar på hösten, öppnas det anmälan vanligtvis i mitten av mars samma kalenderår, och det är först då som man vet säkert vilka kurser och program som kommer bli sökbara.
    Gör ditt bästa på gymnasiet, försök skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt! Blir du inte behörig på gymnasiet, går det att komplettera efter gymnasiet.
    Jag tycker inte du behöver stressa dig över att du kanske "tappar ett år". Det är ganska vanligt att man inte påbörjar eftergymnasial utbildning direkt efter gymnasiet. Det är många som behöver komplettera för att bli behöriga, eller behöver höja sina betyg för att vinna i konkurrensen om utbildningsplats eller så vill de jobba i några år innan de söker till en eftergymnasial utbildning.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    • mak :

      Hej tack för svaret jag kommer plugga till engelska väldigt mycket och hoppas att min lärare kommer snart jag har ju en fråga jag hörde att man kan gå på psykologprogram efter mitt utbildning och jag är intresserad av detta program också jag vill fråga vilken yrke finns de efter examen för att jag älskar ju själva ämnet men jag är lite rädd inför  yrket så jag vet inte riktigt vilken som ska jag välja och vilken som passar mig bäst annan fråga jag studera nu och övar inför hp provet hur mycket poäng behöver man för juristprogram och pykologprogram

      tack så mycket för svaret igen

    • Milla :

      Antagningsgränserna bestäms inte på förhand utan ses i efterhand: när antagningen är genomfört ser man vilket resultat på högskoleprovet den sökande hade som kom in på utbildningen sist av alla. Du bör givetvis försöka få så höga betyg i alla kurser du läser som möjligt och även få så högt resultat på högskoleprovet som du kan få!
      Psykologprogrammet kräver bland annat godkänt betyg i matematik 2 (2a eller 2b eller 2c). Försök inom din gymnasieutbildning läsa kursen matematik 2a. Utan godkänt betyg i matematik 2 blir du obehörig till psykologprogrammet.
      Val av utbildning på eftergymnasial nivå kan du vänta med... Du går ju endast år2 på gymnasiet nu. Till eftergymnasial utbildning kan du därför söka först till hösten 2025 och det är ganska långt dit... Det är mycket som kan hända innan dess och du kanske fattar tycke för något annat yrke. Kika gärna på många yrken på www.framtid.se