Sanna
    Hej!

    Har funderat på att söka in till Juridiskt basår i Uppsala, där alla med VG blir antagna till universitetets andra år (som jag förstår det). Undrar vad som händer om man inte får VG? Kan man tenta om isåfall? :-)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sanna,

    Info om det juridiska basåret på UU finns här>>.
    Det är Konkurrens om platserna (till skillnad mot att de i Lund tar in alla behöriga på distanskurs Utvidgad juridisk kurs).
    Jag råder dig att söka

    1. i första hand till de "vanliga juristprogrammen" på så många olika orter som möjligt;
    2. till det juridiska basåret på UU;
    men i sista hand också till
    3. utvidgad juridisk introkurs på Lunds Universitet (här kommer du garanterat in, om du är behörig).

    Det är, som sagt, konkurrens om platserna på grundåret. Det gäller att ha tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet för att komma in. Sedan, om du kommer in, gäller det att göra ditt bästa; mer kan du inte göra.
    Blir det sedan så att du inte kommer in på termin 3 på juristprogrammet, kan du välja att söka om till termin 1 på juristprogrammet - på alla de orter där programmet då kommer att göras, och om du kommer in, kan du ansöka om "tillgodoräknande" av tidigare utbildning  (du kommer ju förhoppningsvis ha godkända betyg i alla kurser som läses under termin 1 och 2 på juristprogrammet) - och då kan du bli "uppflyttad" till termin 3.
    Ett annat alternativ är att läsa fristående kurser och ta in dina betyg från termin 1 och 2 på grundåret - in i kandidatexamen; på så sätt får du inte juristexamen, men de kurserna går i så fall inte "förlorade"... i annat fall, om du söker jobb efter grundåret, utan att läsa mer - så ser det bra ut i CV att du har 60 hp godkända.
    Direkt svar på din fråga om möjlighet för omtentor mm. kan inte jag ge. Jag tror inte någon kan ge ett sådant svar. Detta för att det "beror på" anledning till varför en student inte fick det resultatet som studenten egentliget kan få. Om lärare vet att studenten har hög kapacitet och brukar visa sig vara mycket duktig men så händer det ngt., t.ex tragiska händelser som dödsfall i familjen, och studenten missar då få så högt betyg som hen egentligen har kunskaper till - då kan undantag göras och man kan få en chans till. Men annars så är inte tanken att alla från grundåret ska läsa vidare... vad är det då för skillnad i så fall....? varför inte bara utöka antal platser på juristprogrammet i så fall?
    Alla som söker till grundåret vill ju på sikt ta juristexamen och om alla ska få garanti på att göra det - då är det ju samma som om man från början tog in dem på juristprogrammet, men så är inte fallet.
    Jag tror alltså, inte att det går på förhand få någon sort garanti på att få göra omtentor mm.
    Det hoppas jag svarar på din fråga, men du får gärna ta kontakt med personal som jobbar på just den utbildningen. Får du ett annat svar från dem, får du gärna höra av dig till oss!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack så mycket för infon!!
    • : Jag trodde nämligen att det var lättare att komma in på basåret än att söka till, som du sa, "de vanliga" programmen. Tänkte att basåret var en lättare väg in då jag kanske ej kommer in med mina betyg på den linjen. Men alternativet i Lund verkar också bra, så tack igen! Väldigt hjälpsamt och mycket bra svar :-)
    • Julia : Sök ett "vanligt program" i första hand och helst på många/alla orter; i andra hand - grundåret och i sist - Utökad juridisk introkurs. Utökad juridisk introkurs tar in Alla behöriga, ja, men sedan är det endast ca 20 mest "duktiga" med flest rätt på slutprovet som får komma in i åk1 på juristprogrammet... det blir alltså, hur som helst, ett Extra år, via Utvidgad introkurs... och det i bästa fall, dvs om man kommer med bland de 20 bästa resultat i slutet av året.
    • Julia : Vi håller tummarna för dig! Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer