Elev

    Hej, Jag har en fråga som jag länge funderat över. Jag är intresserad av arbete som handläggare/administratör/ochkanskeutredare. Detta inom exempel arbetsmiljöverket, skatteverket, begravningsföretag, kommun, konsumentverk osv....oftast stårt det i annonserna krav på jurist eller samhällsutbildning på universitetet. Min frågor till er är: Vid sådana former av arbeten. Räcker det att studera typ offentlig förvaltning eller är det bättre att välja juristutbildning? När är det viktigt att välja just jurist utbildning? Eftersom jag inte är intresserad av arbeten inom rättsväsendet dvs. advokat, rättegångar, osv... utan mer kontorsjobb där man är på kontoret på olika företag som bank, ko, amv, osv...behöver jag ha juristutbildning då? Vilken skulle ni värdera som bäst att studera i min situation? Jurist eller förvaltning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!
    Du skriver om att du är intresserad av arbete som handläggare/administratör och ev.också som utredare.
    Både handläggare/administratör och utredare kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. I de flesta fallen är det arbetsgivarens bedömning som gäller (angående vilken utbildning som är önskvärd). Men som konsumentombudsman/konsumentvägledare anställs de som har Juristexamen. Jag tror inte man kan ha den typen av jobb utan att ha juristexamen.
    För att jobba på en bank, som t.ex finansiell rådgivare brukar arbetsgivare kräva någon form av högre utbildning inom ekonomi, lägst kandidatexamen men helst även magister- eller masterexamen inom ekonomi.
    Men annars så är jobben som Administratör, Handläggare och Utredare icke-reglerade; arbetsgivarens bedömning gäller. Och det är omöjligt för oss eller dig att veta vad alla de olika arbetsgivare tycker. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske ännu inte finns. Utbildningarna du nämner i din fråga är ganska långa utbildningar: kandidatprogram i t.ex offentlig förvaltning, läser man på 3 år. Juristprogrammet läser man på 4,5 år.
    Antagningsgränserna till juristprogrammet brukar ligga ganska högt, det är därför svårt att komma in. Du kan söka till juristprogrammet i första hand och till andra utbildningar i t.ex offentlig förvaltning - i andra hand. Det finns många olika möjligheter efter båda de utbildningar. Med tanke på att det många ggr går att få samma typ av jobb efter båda programmen, så kan det vara fördelaktigt att läsa den kortare utbildning, på 3 år; detta för att man har möjlighet att börja jobba tidigare och i stället för att låna pengar hos CSN i ännu 1,5 "extra"-år så jobbar man redan då och betalar tillbaka till CSN, på lånet, och tjänar pengar.
    Men det finns ett antal jobb som t.ex DO och Barnombudsman som går ej att få utan juristexamen.

    Liselotte