KajsaR

    Hejsan! Vilket av yrkena e ett lämpligt val om man e intresserad utav båda ämnena men man söker ett yrke som passar om man e introvert, analytisk, osocial men anpassningsbar i mötet med människor rent professionellt, nyfiken o allmänbildad o kunskapstörstande. Har hög integritet vill hålla det till människor i yrkeslivet.  Jag har läst kurser i båda ämnena och älskar dem lika mycket, så utbildningarna e som hugget o stucket de e mer vilken som e mer "given" i dessa aspekter? Fattar de inte finns ett "väl det här"- svar, men i stora penseldrag.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer en viktig fråga men som också är mycket svår att besvara. Detta för att både Jurister och Psykologer kan jobba på väldigt många olika arbetsplatser och med ganska varierande arbetsuppgifter. Men jag tycker att det borde gå att hitta en arbetsplats med vardera av de utbildningar som du är intresserad av där du kan trivas, må bra och göra ett bra jobb. Jag tänker i första hand på självaste utbildningen - hur lätt eller svårt blir det för dig med de egenskaper som du nämner i din fråga, att klara utbildningen? Båda utbildningar är ganska långa. I Sverige är utbildning till  Jurist 4.5 år och utbildning till Psykolog - 5 årig. Det är ganska lång tid... och jag tycker därför att du bör undersöka hur du skulle trivas på utbildningen. Du kan göra det genom att prata med studievägledare på de institutioner där utbildningar till  Jurist och Psykolog ges och fråga också om de har studerande ambassadörer eller se på utbildningens hemsida om du hittar kontaktuppgifter till studerande ambassadörer.

    Studie- och yrkesvägledare
    • KajsaR : Hejsan !!
    • Milla : Hej!
    • KajsaR :

      När jag läser ditt svar så får jag känslan av att du kanske ställer dig lite tveksam till om utbildningarna skulle passa mig och mina egnskaper pga dess längd och utformning, e de korrekt uppfattat? Jag frågar för jag blev intrisserad av ditt svar för de e klart... 15 hp juridik eller 50 p psykologi e ju kanske inte helt detsamma. Jag blev också intresserad att veta mer, jag e öppen som ett såll att suga åt mig av tips för jag e väldigt openminded för vad du har för input på min fråga, var skulle du kunna se att yrke som passar om man e introvert, analytisk, nyfiken, "osocial" MEN anpassningsbar i mötet med människor på professionell nivå nyfiken kunde passa?. Har hög integritet vill hålla det till människor i yrkeslivet.

    • Milla : Jag har personligen inte läst någon av de utbildningarna som du har frågor kring och jag har inte jobbat som personal på någon av de utbildningarna. Om de utbildningarna vet jag endast det som står att läsa på utbildningarnas egna webbplatser och jag kan ställa frågorna om utbildningarna till de som jobbar på institutionerna och till studerande ambassadörer men det kan du också göra, alltså ställa frågorna till de som vet mest om utbildningarna - alltså personal och studerande på de utbildningarna. Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken. På www.framtid.se berättar vi om cirka 2.000 yrken. Du får jättegärna kika på många yrkespresentationer. Du får också gärna kontakta arbetsförmedlingen och be om en arbetspsykologiska utredning eller i alla fall om att träffa deras psykolog som förhoppningsvis kan, utifrån det du berättar om dig själv, ge tips på vilka yrken som passar dig.
    Läs alla kommentarer